JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Thursday, July 16, 2009

Sayap Kiri...


Satu hari aku berbual dengan seorang sahabat...seorang muslimat...kami membicarakan sesuatu yang sedang bermain difikiran kami berdua...berkaitan muslimat...
dia bersuara dengan tiba-tiba...
"kenapa ya muslimat sangat takut menyuarakan pendapatnya?"
Aku kelu...
nak perli aku kot...
"Kalau salah pun apalah salahnya...pelajaran yang baik adalah belajar melalui kesilapan..."
Aku hanya tersenyum...kami berbual lagi...dia sangat banyak memberi kata ransangan berkenaan muslimat...
"Muslimat perlu bergerak pantas..."
Aku diam lagi....kalau lawan berjalan, mungkin aku menang sebab aku memang jalan cepat...apa maksud berjalan pantas??
dia berkata lagi...
"muslimat perlu menjadi sayap kiri perjuangan yang dapat membantu muslimin..."
aku senyum...aku biasa dengar perkataan itu...SAYAP KIRI...hemm...
dia masih berbicara...
"muslimat perlu lakukan sesuatu di sini...kalau dalam tempoh 5 tahun setengah, tiada apa yang dapat dibawa pada muslimat di sini, alangkah rugi..."
aku memandang ke arahnya....
"Nora......lakukanlah sesuatu...lakukan...muslimat itu adalah awak...awak sendiri..........."
"Kak Noooooooraaaaaaaaaaaaaaaaa" tiba2 suara siti kedengaran....
aku tersentak....
"cepat bangun....dah subuh........................."

Aku selalu berfikir...apa yang aku dapat bawa ke sini...untuk gerak kerja Islam itu sendiri...aku kini bukan lagi penolong ajk makanan...namun gerak kerja Islam bukan terletak pada jawatan semata-mata....jika ada kelompangan, perlu ditutup segera...
Aku cuba mencari ruang-ruang kekuatan yang aku ada untuk membantu gerak kerja di IPIP sendiri...
aku mula temui seperkara yang aku ada yang mungkin boleh membantu... mungkin hasil daripada beberapa cebis pengalaman berada di sekolah taayah...iaitu sekolah agama yang menempatkan hanya pelajar muslim perempuan, telah banyak membantu aku mengenal jiwa muslimah itu sendiri...aku tidak boleh lagi tidur...aku perlu kejutkan muslimah-muslimah yang masih nyenyak di buai mimpi indah...
tapi sering aku bertanya...
mampukah aku..................

p/s:mudahkan segala urusanku YaAllah...

No comments:

Post a Comment