JellyPages.com

Followers

Sunday, November 7, 2010

cicin jari dan kuku


Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..

sunnah nabi jarang... nak ikut ..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....

((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."))

sumber:email dari seratabest@yahoogroups.com

Wednesday, October 6, 2010

makan

Kalau tak nak makan, jangan larang orang lain makan
Kalau tak suka orang makan, jangan hasut orang lain untuk benci orang yang makan,
kenapa perlu benci orang makan kalau kita sendiri taknak makan???
kalau kawan kita sendiri taknak makan, kenapa perlu cakap orang lain paksa kawan untuk tak makan???
Lagi satu pelik,
yang dah tolak makanan tu, kenapa perlu cakap pada orang lain, kalau orang lain tak makan makanan tu confirm tak basi....
makanan tu dah nak basi, mana nak buatnya. bukan orang yang makan tu yang buat basi. dah nak basi...
adus....
penat tau bincang pasal makanan ni...

lebih mudah,
orang yang tolak makanan, dah cukup, tak perlu banyak kata...
kawan orang yang tolak makanan, jgn tuduh orang lain punca...tak baik
orang yang makan, tapi tak kennyang...sabar la...mungkin ada silap kunyah yang menyebabkan tak kenyang...

alih2...orang lain yang kenyang......

sabo je la.....

Monday, September 13, 2010

PIMPINAN

Memimpin...apa itu memimpin? Bagaimana memimpin??? Sejauh mana orang tau tentang apa yang dipimpin. Seseorang pemimpin... perlukah dia bersikap hebat supaya dihormati semua...atau perlukah seorang pemimpin memahami setiap laku mereka yang dipimpin? Atau adakah seorang pemimpin hanya perlu bertindak untuk mengarah? Atau perlu berbincang dengan mereka yang dipimpin?? Adakah seorang pemimpin wajar bertindak memperlekeh mereka yang dipimpin? Atau wajarkah seorang pemimpin menganggap yang dipimpin tidak tahu dan tak sehebat dia sebagai pemimpin?

Aku seorang pemimpin. Sekarang juga aku seorang pemimpin. Aku tahu kamu juga seorang pemimpin. Paling tidak kamu adalah pemimpin diri kamu. Dulu aku seorang Ketua Umum... Ya, aku ketua umum.. satu posisi yang tidak pernah aku fikirkan sebelum itu.... Ramai yang tidak tahu...sengaja aku rahsiakan... aku tak mahu jolokan itu menghantui aku selepas aku keluar dari sekolah yang banyak mengajar aku erti kehidupan.... Aku diamkan..hari demi hari...tapi aku selalu terpukul dengan ayat PEMIMPIN...!!! kadang aku rasa ayat ini terlalu abstrak untuk diurai...terkadang aku rasa letih, lesu dan tak bermaya hanya kerana aku terdengar ayat pemimpin dan memimpin. Ada amanah dalam ayat itu...

Ramai yang terkejut kerana aku seorang ketua umum...pemikiranku bukan seperti seorang ketua umum...seharusnya pemikiran seorang ketua umum itu pasti mantop!!!namun, aku tidak begitu..mungkin telah lama aku tinggalkan jauh ‘ketua umum’ itu menyebabkan aku lupa bagaimana memimpin. Dan... ada rahsia di dalamnya...

Nasihatku...yang baik harus diteruskan. Jangan biar ia terus ditinggalkan di belakang. Kelak, apabila kamu ingin gunakan, takut2 kamu tak ingat lagi cara untuk menggunakannya.
Allah itu maha mendengar. Doakanlah yang baik2. Aku silap kerana aku pernah berkata, “Aku tak nak lagi orang tau aku ketua umum. Aku nak bebas dari memimpin. Aku nak hidup sendiri.”
Sesungguhnya Allah maha mengetahui. Sifat kepimpinan itu hanya pinjaman dari-Nya. Dia yang berhak memberi atau menarik. Sifat itu bukan warisan. Ingat bukan warisan!!! Maka belajarlah untuk bersyukur menerima dan memberi sebanyak-banyaknya. Moga Allah ampuni aku.

Monday, August 30, 2010

ceramah selamatkan Al-Quds!!!


ceramah oleh saudara palestin kita, bekas khatib masjid Al-Quds. jom dengar ceramah sambil menderma...!!

hancur yahudi, musnah kuffar, bangun Islam!!
Innaddina indAllahil Islam..!!!

Saturday, August 28, 2010

quran vs cell phone


vs



Ever wonder what would happen if we treated our Quran like we treat our cell phone?

What if we carried it around wherever we went?

What if we flipped through it several time a day?

What if we turned back to go get it if we forgot it?

What if we used it to receive messages from the text?

What if we treated it like we couldn't live without it?

What if we gave it to Kids as gifts?

What if we used it when we travelled?

What if we used it in case of emergency?

This is something to make you go....hmm...where is my Quran?

Oh, and one more thing.

Unlike our cell phone, we don't have to worry about our Quran being
Disconnected because Allah already paid the bill.

Makes you stop and think 'where are my priorities? And no dropped calls!

Wednesday, August 18, 2010

Keperluan@Kehendak

Alhamdulillah, setelah sekian lama menunggu dengan kesesakan wang yang menginjak2, akhirnya pada tarikh ini,maka masuklah elaun kami pelatih IPG Kampus Ipoh bagi unit G dan H. bila elaun dah masuk, maka ada sesuatu yang sering difikirkan oleh pelatih maktab iaitu 'shopping'.

memang seronok bershopping ketika duit penuh dalam poket. Waktu ini lah, semua barang bermasalah. Kasut koyak, beg lusuh, hanphone hilang, dan berbagai lagi perkara yang berlaku. Bukan pula salah untuk berbelanja, tapi harus ingat keterbatasan itu mesti ada.
Pada saya cukup sekadar memenuhi keperluan sahaja. Jika bershopping, saya memerlukan masa yang lama. Bukan banyak membeli tetapi saya lebih suka survey barang yang paling murah. Saya akan pergi dari satu kedai ke satu kedai untuk membeli barang. Bila barang itu murah dan memuaskan hati, barulah saya akan beli. Sekiranya saya rasa tidak dapat memenuhi citarasa saya (murah dan cantik di mata saya) saya takkan beli.

Ada beberapa orang sahabat saya yang pelik melihat cara saya ber'shopping'. Pada mereka, sekiranya cantik dan memuaskan hati, mereka sanggup untuk mengeluarkan wang. Mungkin dengan cara ini, kita dapat memenuhi kepuasan yang ada dalam diri masing-masing. Bukanlah menjadi kesalahan. Silakan.

Cuma bagi saya, Membeli barang cukup sekadar keperluan dan jika ingin memenuhi kehendak, perlu menilai sesuatu barang itu agar kita tidak tertipu oleh orang lain atau tertipu dengan hawa nafsu sendiri.
p/s: baru beli broad band. keperluan yang mendesak, bukan kehendak.

Sunday, August 8, 2010

tudung ekspress

Dari Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah SAW bersabda:
" Ada dua golongan penduduk neraka yang belum pernahku lihat; iaitu kaum yang memiliki cambuk seperti ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi sama seperti bertelanjang, dan wanita yang mudah dirayu atau suka merayu, rambut mereka disanggul bagaikan bonggol unta. wanita tersebut tidak dapat masuk syurga bahkan tidak dapat mencium bau syurga padahal bau syurga boleh tercium baunya dari jarak yang sangat jauh."
Hadith riwayat Muslim


pelbagai jenis tudung

Satu ketika dahulu apabial ada seorang muslimah bertudung, masyarakat akan memandangnya sebagai 'alim' 'wara' dan berpendidikan agama. Sudah semestinya wanita bertudung dikaitkan dengan latar belakang yang baik dan sihat.

Namun zaman beredar. Hari berganti hari, kini bertudung bukan lagi suatu perkara yang pelik. Sesiapa sahaja mampu bertudung. Ditambah pula dengan fesyen tudung yang pelbagai trendy mengikut peredaran zaman. Masing-masing membawa imej tersendiri sehingga nama tudung yang dulu hanyalah tudung, bertukar corak dengan nama yang pelbagai. contohnya, tudung Yuna, Tudung Mawi, Tudung Syiria, Tudung ikin dan tudung Indon.
tudung syria
Dengan adanya tudung-tudung ini, maka semakin ramailah penggemar tudung. Berbagai jenis tudung diperagakan. Kadangkala ia bukan lagi mengikut syariat tetapi lebih kepada peredaran semasa.

Saya bersekolah disekolah menengah Raja Perempuan Taayah, Ipoh dari tahu 2000-2004. Pada waktu ini, kami hanya didedahkan dengan istilah tudung labuh. tiada lagi trend2 tudung yang pelbagai waktu ini. Kami juga turut didedahkan dengen hadith di atas.

"....rambut mereka (disanggul) bagaikan bonggol unta,...."

di sekolah, kami tidak dibenarkan untuk membuat sanggul yang menampakkan bentuk bonggolan. Pasti akan ditegur. Lagipun, kami akan diejek seolah-olah seperti nenek tua sekiranya bersanggul sebegitu. Saya mula terfikir, adakah manusia yang sanggup mengikat sanggul dengan tinggi seperti yang diperkatakan oleh Rasulullah dalam hadithnya???

tetapi setelah saya mencecah umur 23 tahun iaitu pada tahun 2010, maka terbuktilah hadith Rasulullah bahawa wujud mereka yang suka mengikat sanggul seperti yang terdapat dalam hadith. Kita mungkin tidak perasankan hal ini, namun itulah hakikatnya. Wanita kini gemar mengikat rambut (membentuk sanggul) meletakkan pin di bahagian belakang leher. Jika diperhatikan betul2:

1. Pin yang diletakkan dibelakang leher, menarik tudung itu kebelakang dan membentuk bentuk leher di bahagian depan.

"...wanita-wanita yang berpakaian tetapi sama seperti bertelanjang.." (menampakkan bentuk tubuh)pin di belakang tudung


2. ikatan rambut dibahagian belakang akan jelas kelihatan.

"....rambut mereka disanggul bagaikan bonggol unta"
Sebaiknya,

1. Pastikan tudung tidak jarang
2. Pastikan tudung tidak menampakkan bentuk tubuh dengan sengaja(leher)
3. Pastikan tidak kelihatan jelas sanggul (jika berambut panjang, cukuplah mengikat sekadar yang perlu)

Oleh itu, tidak salah untuk mengikut trend semasa. tetapi harus diletakkan syariat ditempat pertama. Harus dinilai adakah trend itu, menyalahi tuntutan syarak atau tidak. Kerana setiap amalan akan dipertanggungjawabkan walau sebesar zarah. Dikhuatiri niat kita untuk melakukan amal soleh namun tidak dipandang oleh Allah atas sebab ketidak sempurnaan dari sudut syariat. nauzubillah..Sama-sama kita renungkan.

wallahua'lam

Friday, August 6, 2010

Double S..

assalamualaikum...
Double S..
Susah dan Senang...
tarbiah...
Senang juga tarbiah..
susah juga tarbiah...
susah pun susah
senang pun susah...

senang itu payah...
susah jugak payah...
apa yang senang...
kembali pada Allah...
tarbiah milik Allah...
kita hamba...

Saturday, July 10, 2010

orang baik masuk syurga ke?


semalam saya berpeluang untuk pulang ke rumah. Selepas solat isya' abah dan mak mengajaka saya untuk makan malam bersama di sebuah restoran di pekan tapah. Kami memang selalu makan di situ kerana menunya yang sedap dan layanannya yang baik. sepanjang perjalanan ke pekan tapah, mak menceritakan sesuatu. satu cerita yang amat menyentuh hati. ceritanya bermula di sebuah kampung....

seorang perempuan tua tinggal bersama dua orang anaknya di sebuah kampung. Mereka hidup dalam suasana miskin. seorang anaknya sangat soleh. rajin membantu ibunya, membuat kerja-kerja rumah, solatnya tak pernah tinggal dan sering mendoakan ibunya. dia sangat dikagumi ibunya.

lain pula dengan anaknya tang seorang lagi. dia sangat degil, keras kepala, sering bergelumang dengan kemaksiatan, najis arak, judi, menjadi mainannya. ntah berapa ramai wanita pula menjadi korban nafsu serakahnya. si ibu sangat khuatir dengan sikap anaknya itu.

lalu setiap hari, ibunya sering mendoakan anaknya yang bergelumang maksiat itu untuk segera menemui pintu taubat. dia malah khuatir sekiranya anaknya mati dalam suul khotimah.

lalu, pada satu malam, anaknya yang fasiq itu tidak pulang ke rumah. malam telah larut. ibu mulai risau. lalu diminta anaknya yang soleh mencari adiknya. lalu tanpa membantah, anaknya yang soleh keluar mencari adiknya di merata tempat.

hampir semua kawasan dicari, namun tidak ketemu. dia pun mula melangkah ke sebuah rumah tumpangan. di situ terlihat para pelacur yang setia menunggu mangsanya. apabila tiba di sana, tanpa menoleh ke arah pelacur-pelacur tersebut, si lelaki itu bertanya tentang adiknya.

lelaki: ada kamu melihat adik aku?
pelacur: kenapa tergesa-gesa. dia tiada di sini. tapi aku ada untuk kamu.

pelacur itu terus menggoda lelaki itu. lelaki itu mengelak dengan mengatakan bahawa segala perbuatan itu haram. Namun, setelah dipujuk rayu dan terminum najis arak hasil godaan perempuan itu, maka dia juga terlanjur.

si ibu di rumah semakin khuatir kerana guruh mulai berdentum dan kilat sabung menyabung. si ibu mulai tekad untuk menyusuli anaknya yang soleh menacri adiknya. tiba2, ribut taufan bertiup menghancurkan seisi kampung. semua mulai berlindung di dalam rumah. setelah ribut reda, barulah si ibu meneruskan perjalanan untuk mencari anaknya.

si ibu singgah di masjid untuk menunaikan solat subuh. tiba2 si ibu melihat orang ramai mengerumunisesuatu. alangkah terkejut si ibu melihat anaknya yang banyak melakukan maksiat terbujur kaku di masjid dengan pakaian solat dan quran di dada. maka bersyukurlah ibu kerana anaknya mati dalam husnul khatimah.

lalu setelah selesai solat subuh, ibunya terus mencari anaknya yang soleh untuk membantu mengebumikan adiknya. namun alangkah terperanjatnya si ibu apabila diberitahu orang kampung bahawa anaknya yang baik itu mati di dalam sebuah rumah tumpangan bersama seorang pelacur dalam keadaan yang sungguh mengaibkan. si ibu lantas menangis teresak2.

si ibu mulai sedar, dia sering mendoakan anaknya yang fasiq agar mati dalam husnul khotimah, namun dia lupa untuk mendoakan anaknya yang soleh agar tetap teguh dengan iman dan memperoleh husnul khatimah juga.

kesimpulannya: sentiasalah mendoakan orang yang kita sayangi tidak kira seseorang itu sudah baik atau sering melakukan maksiat kerana hati ini milik Allah dan Dia juga yang berhak memeberi hidayah dan Dia juga berhak membolak balikkan hati manusia.

P/s:

"Allahummakhtimlana bihusnil khotimah.. wala takhtim alaina bi suuil khotimah"

"rabbana la tuzikh qulubana, ba'daiz hadaitana wahablana milladun karahmah.. innaka antalwahhab."

Saturday, July 3, 2010

Kecintaanku


Syukur dan semua pujian milik Allah Tuhan Sekalian Alam dan Muhammad Rasulullah pembawa rahmat seluruh alam.

Semalam saya telah berkesempatan menedengar satu ceramah yang disampaikan oleh ustaz Mohd Zawawi Yusoh seorang pensyarah UIAM menerusi internet.

Kecintaan kita kepada Nabi Muhammad tidaklah cukup hanya dengan menyatakan rasa cinta namun tidak langsung menjiwai perasaan itu. maka ustaz mengesyorkan beberapa perkara sebagai panduan untuk kita meningkatkan kecintaan kepada Rasulullah SAW. antaranya ialah:

1. Tidak hanya menyambutan sambutan Maulidur Rasul setahun sekali. Tetapi lebih kepada mendalami Rasulullah scara berkala iaitu dengan cara- membeli buku berkaitan kehidupan Rasulullah, rupa parasnya, cara bercakap dan sebagainya
2. Memdalami sifat nabi dengan mebeli buku2 yang mengandungi hadis berkaitan peribadi Rasulullah- bermula dari Rasulullah bangun tidur, berjalan, akhlah dengan isterinya, dengan sahabatnya, tutur kata, cara berjalan, cara berniaga dan sebagainya
3. Jika berkemampuan, pergilah ke Madinah untk melawat makam Rasulullah
4. Berselawat dengan sebanyak-banyaknya
5. Juga berselawat kepada sahabat dan kaum keluarga baginda yang telah bersama2 dengan baginda menyebarkan Islam
6. Membaca sirah Rasulullah dan para sahabat- mengenali sahabat2 Rasulullah
7. Mengikuti sunnah Rasulullah
8. Mengikut para alim ulama yang mengikuti perjuangan Rasulullah dan memperjuangkan Islam

Ini adalah antara isi perbuincangan yang sempat saya catatkan. Banyk lagi perkara yang dapat kita lakukan seperti apa yang diperintahkan Allah dan yang disuruh oleh Junjungan besar Muhammad SAW. InsyAllah, moge kita berada bersama baginda di akhirat kelak. Amin Ya Rabbal Alamin.

Sunday, June 27, 2010

SELAMAT DATANG PELATIH BARU SESI 2010



Sem baru bermula. Alhamdulillah bermula perjalanan hidup yang baru. buat semua adik-adik PISMP sesi 2010 dan kakak dan abang KPLI sesi 2010 selamat datang ke Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh. Kami dari BIRO AGAMA DAN KEROHANIAN amat mengalu-alukan kalian semua untuk menjadi sebahagian dari warga kampus ini. Justeru, tidaklah keberatan bagi kami jika kalian ingin meminta sebarang pertolongan, kami akan cuba sedayanya.
Akhirnya, SELAMAT DATANG sekali lagi diucapkan dari kami ahli jawatankuasa BIRO AGAMA DAN KEROHANIAN IPG KAMPUS IPOH.

Thursday, June 3, 2010

selamat bercuti



tingkatkan tarbiyyah, mantapkan thaqafah, tetapkan aqidah, teruskan berjihad fisabilillah!!=) takbir!!

Wednesday, June 2, 2010

Al-Quds


baru sahaja sebentar tadi saya dan rakan-rakan menghadiri sedikit pengisian berkaitan serangan ke atas LL4G yang telah mengorbankan tak silap saya 16 nyawa. Seperti kita ketahui bahawa gerakan kemanusiaan itu hanyalah untuk memberi bantuan kemanusiaan seperti ubat-ubatan, barangan sekolah, bahan binaan dan makanan yang mana langsung tidak mengancam kedudukan israel. Namun apa yang terjadi..tentera laknatullah ini terus menerus melakukan kekejaman.

Selepas peristiwa ini, saya dapat lihat, dunia memberi respon yang positif dengan mengutuk serangan tentera zionist kepada gerakan kemanusiaan ini. Walau bagaimanapun, adakah cukup sekadar rundingan meja bulat dan persidangan mampu menyelesaikan permasalahan yang telah lama berlanjutan hampir 2 abad ini?

Yang masih leka ternganga melihat kekejaman israel ini harus bertindak. Kita bukan lagi pak turut yang angguk dan geleng menurut perintah dan 'nasihat' dari pengikut-pengikut israeliat ini. Kita perlu sama-sama melakukan bantahan secara terbuka. Ingat!! Bantahan kita dilihat pada nilai yang kecil tetapi insyAllah besar dari mata Allah SWT.

Selamatkan Al-Quds. Al-Quds milik kita. Saya bercita-cita melihat generasi umat Islam berjemaah bersama akwah akhwat di sana. Mungkin bukan saya namun biarlah saya menjadi mata rantai perjuangan ini. Al-Quds mesti di bebaskan. Kita harus bertindak. cara bertindak? lakukan mengikut cara anda. panaskan isu gaza!!! bakar obor dan hati umat Islam. Ini bukan lagi permainan perang first strike PS2,3,4...tapi ini realiti yang harus di telan oleh semua umat Islam.

Bangkit lah wahai pemuda mujahid mujahidah. Lakukan cara kamu. adik beradik kita harus di bela!!! takbir!!

Firman Allah:
"Dan ada lagi limpah kurnia Yang kamu sukai, Iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan Yang cepat (Masa berlakunya). dan sampaikanlah berita Yang mengembirakan itu kepada orang-orang Yang beriman."

As-Saff:13

p/s: berdemo juga merupakan usaha

Sunday, May 30, 2010

senyum3...

air mata ini mengalir lagi..
air mata yang telah sekian lama aku tunggu untuk mengalir lagi. selama ini aku menangis kerana aku tak bisa mengeluarkan air mata seperti dulu. air mata inilah yang keluar sewaktu aku mula bertapak di tanah perjuangan yang penuh dengan debu dan sarat dengan halangan. namun aku kental tanpa tangisan. hati aku beku dari lautan air mata yang biasa aku alirkan untuk menenangkan jiwa.

namun, hati aku menjadi keras, letih, beku dan sempit. aku mula sesak kerana tidak bisa teesak2 seperti dulu memohon bimbingan yang Maha mencintai. tapi, kali ini air mata ini mengalir deras. sederas air yang tiada halangan.ucapan terima kasih kepada yang telah membantu menglirkan air mata ini. moge air mata ini Allah terima sebagai air mata taubat.

semangat kian luntur, jiwa kian kelam, wajah suram. aku biasa dengan keadaan ini. Inilah proses tranformasi yaAllah takdirkan untuk ku. suatu ketika dahulu, ini juga yang berlaku pabila seorang sahabat membawa ku ke alam perjuangan. namun selepas itu Allah memberiku cahaya yang bersinar. aku yakin, Allah telah menjanjikan nikmat yang pasti tidak termilik oleh ku jika aku tidak melalui jalan suram ini. terima kasih Ya Allah atas kurniaan air mata ini.

nukilan;
nur anita farooq
pearl island

Thursday, May 20, 2010

Tasbih Kifarah


"YANG BAIK ITU DATANG DARIPADA ALLAH, YANG BURUK ITU PUN DATANG DARIPADA ALLAH TETAPI ATAS KELEMAHAN SAYA SENDIRI"

Biasa tak kita dengar perkataan di atas ini??? selalunya akan diucap oleh moderator sesuatu majlis atau ustaz/ustazah yang menyampaikan ceramah. Ucapan ini memang popular dikalangan mereka-mereka yang biasa mendengarnya. Apa yang ada disebalik kata-kata ini?

Tanpa kita sedari, kadang-kadang ucapan kita membawa kita jauh dari ajaran Islam yang tulen. kata-kata ini memang indah diucapkan tapi tahukah kita sejarah disebalik ucapan ini?

Saya telah menghadiri suatu kuliah yang mana ustaz tersebut bercerita tentang aqidah. saya terkejut apabila dia mengatakan bahawa ucapan yang saya sebutkan di atas sebenarnya digunakan oleh mereka yang beragama Majusi dan mereka yang berpegang kepada pegangan Mu'tazilah!!

Dalam ajaran agama kita, hanya suratul asr dan tasbih kifarah yang mengakhiri sesuatu majlis. Kandungan tasbih kifarah itu mengandungi istighfar yang mana merujuk kepada sesuatu majlis agar Allah kurniakan ampunan sekiranya majlis itu jauh dari redho Allah. Islam telah menyusun cantik apa yang perlu dan tidak perlu diucapkan. ustaz itu juga berkata, cukup sekadar istighfar untuk kita menutup sesuatu majlis agar kita semua yang hadir ke majlis tersebut dikurniakan keampunan Allah.
Berikut adalah makna doa tasbih kifarah:

“Maha Suci Engkau Ya Allah dan dengan memuji Engkau. Aku bersaksi tidak ada tuhan melainkan Engkau. Aku memohon keampunan Engkau dan kepada Engkau aku bertaubat.”

Tasbih Kifarah ini adalah sunnah Rasululullah SAW:

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang duduk di sebuah majlis di mana berlaku banyak kesalahan, lalu dia membaca sebelum bangun (beredar): ‘Maha Suci Engkau Ya Allah dan dengan memuji Engkau. Aku bersaksi tidak ada tuhan melainkan Engkau. Aku memohon keampunan Engkau dan kepada Engkau aku bertaubat’, nescaya Allah mengampunkan baginya apa yang berlaku dalam majlis tersebut.” [Shahih Sunan al-Tirmizi, no: 3433]

Jadi akhirnya, saya menyeru sahabat-sahabat untuk kita berhati-hati dengan ucapan yang kita ungkapkan. Barangkali terdapat unsur-unsur yang membawa kepada batalnya syahadah. Nauzubillah. Sama-sama kita beristighfar memohon keampunan Allah atas keterlanjuran ucapan kita. Astaghfirullah wa atubu ilaik...

p/s: Aku naik saksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan aku naik saksi Nabi Muhammad SAW adalah pesuruh Allah.

Monday, May 10, 2010

Keluargaku di Institut Pentarbiahan Guru, Ipoh

Semalam seorang sahabat berbual dengan saya. sudah lama juga saya tak berbual dengan dia. sehinggalah semalam dia mula meluahkan perasaannya. antara dialog kami;

sahabat: buat ape tak tido lagi??
saya: memikir masalah umat
sahabat: masalah apa??
saya: masalah sosial
sahabat: macam serius je
saya: memang serius. erm...siapa ketua umat islam sekarang??
sahabat: yusof qardawi
saya: yusof qardawi ulama yang tidak diiktiraf sebagai pemimpin umat islam seluruhnya. seperti Rasulullah pada zaman Rasulullah
sahabat: abis tu siapa??
saya: tiada
sahabat: haahkan...dulu ada Rasulullah
saya: ya...dan selepas itu ada khulafa
sahabat: tu sebab umat islam tertindas
saya: betul, jadi apa tanggungjawab kita
sahabat: susah la, umat islam tak bersatu..tak mungkin menang
saya : cek surah as-saff ayat 10-14
sahabat: erm...kenapa saya tak boleh istiqamah macam dulu??
saya: join usrah. pasti ada yang akan ingatkan bila dah jauh
sahabat: susah. ramai yang ejek bila nak berubah, akan kembali jadi jahat semula
saya: cek surah al-maidah ayat 54
sahabat : susah la. nanti gaduh pulak dengan kawan
saya : cek surah at-Taubah ayat 24
sahabat : moga Allah beri kekuatan.

kami akhiri perbualan sebab waktu tu sudah jam 2.30 pagi kalau tak silap saya.

kesimpulan: usrah merupakan suatu tuntutan yang perlu diambil serius oleh umat islam seluruhnya. dengan usrah hati kita bakal terikat untuk tidak melakukan maksiat. dengan usrah jugalah ukhuwah islamiyyah bakal terbentuk. caniknya ukhuwah islamiyyah hanya mereka yang peroleh sahaja bakal merasainya. percaya atau tidak, rasanya sukar digambarkan.

usrah tidak wajar dipandang enteng. berusrahlah dan carilah kelompok usrah yang terbaik. agar dapat memimpin jiwa kita menggapai redhonya...jom usrah...=)

Sunday, April 25, 2010

panjang tapi bagus untuk dibaca....

assalamualaikum....artikel di bawah saya dapat dari seorang sahabat...mari sama kita baca dan hayati..

ASSALAMU’ALAIKUM WA RAHMATULLAHI WA BAROKATU

JANGAN HAMPIRI ZINA!

FIRMAN ALLAH SWT;
DAN JANGANLAH KAMU MENGHAMPIRI ZINA, SESUNGGUHNYA ZINA ITU ADALAH SATU PERBUATAN YANG KEJI DAN SATU JALAN YANG JAHAT.
(AL-ISRA’:32)

Rujukan: -SURAH AN-NUR-PETUNJUK WANITA
SOLEHAH, ABUL ‘ALA MAUDUDI,PUSTAKA SALAM
-shopuan@kmkd.matrik.edu.my


kami tidak berzina!
Maaf saya tak menuduh kamu berzina tapi kamu menghampiri zina.

Kami hanya berbual,berbincang,bertanya khabar,minum-minum…adakah itu menghampiri zina?
Ya, perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah penzinaan.

Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat kearah itu.
Hari ini ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain with bahaya.iblis dan syaitan laknatullah akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu dayanya yang mengena sasaran. Iblis amat berpengalaman dan tipu dayanya amat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula terlupa. Siapalah kita jika dibandingkan with Adam dan Hawa? Iblis amat licik.pengalamannya banyak. Ia ada lebih 1001 cara. Ingat pesanan Rasulullah SAW: Janganlah engkau bersendirian with seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan(tabrani).
Syaitan laknatullah akan menghembus perasaan berahi. Kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis.



Tidak semestinya semua orang bercinta menjurus kepada penzinaan. Ada yang hanya bercinta dalam telefon dan hantar SMS saja. Tak pernah bersua muka pun!
Betul. Tapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan with menghampiri zina. Memang awalnya tidak bersua muka,tapi perasaan pasti bergelora. Lambat launnya desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis laknatullah,akan mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak berhenti di situ sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya? Mulanya hanya sms/miscall then call, bergayut then perasaan mula terusik then layan perasaan tu… sedarlah itulah tipu daya syaitan la’natullah. Cuma kita saje buat-buat tak sedar….

Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina jugak ke?
Zina ada macam-macam jenis peringkat,ada zina betul,ada zina tangan iaitu pegang-pegangan,ada zina mata iaitu melihat kekasih with perasaan berahi. Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu mengingati lelaki/perempuan bukan muhrim atau with kata lain khayalan berahi/seronok with kekasih sepertimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW : kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya adalah berjalan(menuju tempat pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman (Muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan dan lorong menuju perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang membawa kepada perzinaan.

Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!
Berdiskusi pelajaran,betul ke? Jangan tipu. ALLAH SWT tahu apa yang terselit di dalam hati hamba-hamba-Nya. Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun,kalau tidak diberkati oleh ALLAH SWT,kejayaan tidak akan membawa kebahagian. Hidup tidak bahagia, akhirat lebih lah lagi. Jangan berselindung di sebalik pelajaran yang mulia. ALLAH SWT suka kepada orang yang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan ALLAH SWT. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan di tulis ibadat oleh malaikat Raqib dan Atid?

Sungguh! Bincang pelajarn sahaja. Ni study group.
Study group….? Nampak lain macam saja.,manja, senyum memanjang,tak macam gaya diskusi. Takkan study group berdua sahaja? Kemana-mana pun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni….betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran,yang lain tu….banyak masa di habiskan with fantasi cinta!
Tidaklah. Sungguh bincang pelajaran.
Baik sungguh kamu berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia,jangan nafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu,ada keinginan. Itulah manusia.

Kami sama-sama belajar, study group, saling memberi semangat dan motivasi,salah kah?
Tak adakah kaum sejenis yang boleh di jadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat banyak orang cemerlang yang belajar hanya with kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula. Bukanlah Islam melarang perkongsian ilmu antara lelaki dan wanita tapi biarlah kena pada tempatnya.

Takkan tak ada langsung ruang yang dibenarkan dalam Islam untuk bercinta? Adakah Islam membunuh naluri bercinta?
Naluri adalah sebahagiaan daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka jika dimiliki(sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam bukan datang unutk menafikan naluri dan keinginan itu,TIDAK! Islam tidak suruh membunuh naluri itu seperti mana yang di lakukan oleh paderi dan sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Dan ucaplah syukur ALHAMDULILLAH jika ia hadir,kerana itulah tanda kita masih dalam golongan manusia normal. Jangan jadi seperti golongan homoseks dan lesbian,jatuh cinta pada kaum sendiri,kan pelik tu..jauh dari fitrah manusia yang suci. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah ALLAH SWT. Iaitu menyalurkan naluri itu ke jalan yang sewajarnya. Ingat hadis Nabi SAW;
“wahai orang muda, sesiapa di antaramu yang mampu berkahwin,hendaklah berkahwin, kerana inilah satu cara menahan mata daripada melihat kepada keburukan dan memelihara kamu supaya suci dan mulia dan sesiapa yang tidak mampu, hendaklah berpuasa kerana puasa melemahkan nafsu”(Bukhari,Muslim)
jelas hadis ini menerangkan kalau masih tak mampu untuk berkahwin=BERPUASA,tapi apa yang berlaku dalam masyarakat,bila masih tak mampu untuk berkahwin,menggunakan pendekatan barat iaitu BERCINTA. CARILAH DALAM MANA-MANA AYAT AL-QURAN,HADIS ATAU KITAB-KITAB ULAMA YANG MEMBAHASKAN TENTANG PERCINTAAN SEBELUM BERKAHWIN,YANG PASTI JIKA MASIH TAK MAMPU UNTUK BERKAHWIN, AGAMA KITA MENYURUH BERPUASA SEBAGAI CARA MENAHAN NAFSU BUKAN BERCINTA SEBAGAI MANA YANG DI GARISKAN OLEH BARAT...!
Itu lah silapnya kita, Islam memberi jalan yang paling baik dan mulia tapi kita memilih jalan yang silap,jalan yang digariskan oleh barat.
Yakinlah pada hadis Rasulullah SAW : “ALLAH SWT akan menolong tiga lelaki yang dalam keperluan;a) seseorang yang berkahwin kerana memelihara kesuciannya;b)seseorang yang keluar untuk berperang di jalan ALLAH; c) hamba yang bekerja untuk membebaskan dirinya.” ( Tarmizi, Nasa’I,Ibnu Majah,Ahmad)
Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana ALLAH SWT ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri/nafsu.
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu PERKAHWINAN. CINTA BERLAKU SETELAH IJABQABUL;CINTA LEPAS KAHWIN. ITULAH CINTA SAKRAL DAN QUDUS; CINTA YANG BERMARUAH. BUKAN CINTA MURAHAN. Inilah kemuliaan agama kita,Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara, tentu ia digantikan with sesuatu yang lebih baik. Kalau is melarang cinta antara lelaki dan wanita sebelum kahwin, ia membawa ‘sesuatu’ sebagai ganti yang lebih baik iaitu perkahwinan. Cuma kita sahaja yang tidak yakin dan tidak sabar. Sabda Rasulullah SAW:
“tidak ada yang patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah.(Ibnu majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia terlalu mulia,maka salurkanlah ia di tempat yang betul.

Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada perzinaan?
Ya. Kalau lelaki dan wanita bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit. Kemudian berual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berahi pegang tangan,duduk makin dekat. Kalau tadi macam kawan, tapi sekarang macam pengantin baru semalam…. Bukankah mereka semakin hampir dan dekat with penzinaan? Samalah seperti hal yang berlaku sekarang,mula-mula miscall saja setiap hari,tapi lama-lama mula berbalas sms,then berlakulah perhubungan seterusnya.penghujung jalan cinta adalah perzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai ke daerah perzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk pun sekalipun! Hargailah mereka.

Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat,tidak sampai berzina. Kami tahan diuji.
ALLAH SWT menciptakan manusia. Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Paling penting dimana kita kuat di situ kita diuji. Di mana kita lemah di situ kita di uji. Misalnya, Maryam ibu Nabi Isa AS. Yang cuba mempertahankan maruahnya sebagai seorang gadis suci, tapi ALLAH SWT uji with kandungannya yang tidak berbapa. Samalah seperti kita, kita sangat menjaga agar tidak bercinta with sesiapa, tapi siapa tahu suatu hari ALLAH SWT akan uji with perasaan suka pada kaum lain? Mulanya boleh kawal diri, tapi dek kerana si dia selalu miscall,mulanya layan gitu-gitu,lepas tu layan habis then……………..akhirnya bercinta hinggalah kepada zina. Ingat zina ni banyak jenis…zina hati,zina mata,zina tangan dll.Sedarlah manusia tidak tahan ujian kecuali yang mempunyai kekuatan iman untuk melawan ujian( with izin-Nya jua) oleh itu ALLAH SWT memerintahkan supaya menjauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.



Jadi manusia itu tak tahan di uji?

Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia,ALLAH SWT telah meningatkan manusia bahawa manusia tidak tahan with ujian walaupun kecil. ALLAH SWT takdirkan satu peristiwa untuk iktibar manusia. ALLAH SWT tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh makan. ALLAH SWT tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tak tahan diuji. Oleh itu ALLAH SWT berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok khuldi itu.
Firman ALLAH SWT:
“wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu HAMPIRI pokok ini, (jika kamu hampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim.”(Al-A’araf:19)
Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Tetapi ALLAH SWT tahu sifat dan kelemahan Adam dan Hawa. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah perzinaan juga dilarang. Takut apabila berhadapan with godaan perzinaan, kedua-duanya akan kecundang. Ingat, zina ni banyak jenis=zina mata,hati,tangan dan sebagainya. Cukuplah kita belajar daripada pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

Tetapi CINTA LEPAS KAHWIN banyak masalah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenali hati budi pasangan sebelum buat keputusan berkahwin.
BOLEHKAH PERCAYA WITH PERWATAKAN MASA SEDANG BERCINTA? INGATLAH BERCINTA ITU SATU PENIPUAN. BERCINTA PENUH WITH LAKONAN YANG DIBUAT-BUAT DAN PENUH KEPURA-PURAAN. MASING-MASING AKAN BERLAKON WITH WATAK YANG TERBAIK. PENYAYANG, PENYABAR, PEMURAH DAN BERBAGAI-BAGAI LAGI. MASA BERCINTA HANYALAH ALAM LAKONAN SEMATA-MATA. MASA ERCINTA, BILA MERAJUK ADA YANG PUJUK. JANGAN HARAP LEPAS KAHWIN, JUGA BEGITU. PANDANGLAH ORANG YANG BERCINTA. MASA BERCINTA BUKAN MAIN LAGI(TAK MALU) KEPIT PASANGAN YANG HANYA MENDATANGKAN DOSA. TAPI BILA DAH ADA IKATAN SUCI, MALU BILA BERJALAN WITH ISTERI. SUAMI JALAN DEPAN WITH PAYUNG,ISTERI KAT BELAKANG WITH PERUT YANG MEMBOYOT. MASA BERCINTA BUKAN MAIN ROMANTIK LAGI, SETIAP SAAT MISCALL,SETIAP MINIT HANTAR SMS,SETIAP JAM CALL, SETIPA HARI MESTI BERGAYUT. TAK BOLEH HIDUP KALAU TAK BUAT MACAM TU. TAPI LEPAS KAHWIN, KEMANISAN SEMUA TU DI TARIK BALIK. BORING TENGOK MUKA SUAMI/ISTERI. NAK BERCAKAP MALAS. INGATLAH, BANYAK ORANG YANG KECEWA DAN TERTIPU WITH KEPERIBADIAN PASANGAN SEMASA BERCINTA. PERANGAI PASANGAN JAUH BERBEZA. MACAM LANGIT DAN BUMI. MASA BERCINTA, DIA SEORANG YANG AMAT PENYAYANG,PENYABAR, SABAR TUNGGU PASANGAN TERLAMBAT BERJAM-JAM. TAPI LEPAS KAHWIN, LEWAT LIMA MINIT, DAH KENA TENGKING. JADI PERWATAKAN DALAM MASA BERCINTA TIDAK BOLEH DIPERCAYAI. SEMASA BERCINTA,SEMUA PERILAKU PASANGAN YANG BURUK SEDIKIT PUN TAK DITEGUR,SEMUA DITERIMA, TAPI BILA DAH KAHWIN KEJAP-KEJAP MELENTING BILA ADA YANG TAK PUAS HATI. JANGAN LUPA HUKAMAK TELAH BERPESAN: ORANG YANG MENUNJUKKAN KEBAIKAN KEPADA ANDA ADALAH SAHABAT YANG BAIK. DAN ORANG YANG MENUNJUKKAN KESALAHAN ANDA ADALAH SAHABAT YANG PALING BAIK. CARILAH SAHABAT/PASANGAN YANG BERANI DAN PANDAI MENEGUR KESALAHAN KITA. BUKAN SAHABAT/PASANGAN YANG HANYA MEMBIARKAN KITA TERUS-TERUS MELAKUKAN KESILAPAN ATAU YANG TIDAK PANDAI MEMBERI TEGURAN .
Yakinlah pada ALLAH SWT. LELAKI YANG BAIK UNTUK WANITA YANG BAIK. KALAU NAK TAU SIAPA PASANGAN KITA,PANDANGLAH DIRI KITA, BAGAIMANA IMAN KITA,BEGITULAH IMAN PASANGAN KITA WALAUPUN SECARA FIZIKALNYA BERBEZA.DARI SUDUT SIFAT PULA, BUKANKAH API LAWANNYA AIR. BUMI DENGAN LANGIT, DARAT DENGAN LAUT, SEMUA INI DICIPTAKAN UNUTK SALING LENGKAP MELENGKAPI.AKAK INGIN BAGI CONTOH, KALAU KITA SEORANG YANG AGAK BEREMOSI PASTI PASANGAN KITA SEORANG YANG PENYABAR. KALAU KITA NI SEORANG YANG KUAT CEMBURU PASTI PASANGAN KITA SEBALIKNYA, YAKINLAH SETIAP CIPTAAN ALLAH SWT ADALAH SALING LENGKAP MELENGKAPI. JANGAN PERCAYA PADA CINTA SEBELUM KAHWIN, KERANA SEMUA ITU LAKONAN. PANDANGLAH DIRI SENDIRI PASTI TAHU JAWAPANNYA…berdoalah kepada ALLAH SWT agar dipertemukan jodoh sesuai dengan citarasa kita.

HABIS BAGAIMANA JIKA HADIR RASA SUKA PADA SESEORANG? BUKANKAH TADI SAUDARA MENGATAKAN TAK SALAH JIKA PERASAAN ITU HADIR KERANA IA ADALAH NALURI SEMULAJADI MANUSIA?
Jika hadir perasaan itu, ucaplah syukur ALHAMDULILLAH kerana ALLAH SWT masih meletakkan kita dalam golongan manusia yang normal. Di zaman Rasulullah SAW, ada seorang sahabat, yang mana bila dia di beritahu bahawa anak lelakinya telah jatuh cinta pada seorang gadis, dia mengucapkan syukur kepada ALLAH SWT kerana anak lelakinya masih dalam fitrah manusia yang suci.Pohonlah perlindungan kepada ALLAH SWT agar tidak terlalu mengikut perasaan yang didorong oleh nafsu semata-mata. Berpuasalah jika masih tidak mampu untuk berkahwin. Bukan ajak bercinta.Berdoalah kepada ALLAH SWT agar di percepatkan dan dipermudahkan andai ia jodoh kita. Tanyalah diri dulu,apakah kita ikhlas menyukainya atau tidak. Kita bukanlah ikhlas menyukainya jika kita menyukainya kerana ketampanan,kecantikan kerana semua ini akan berubah. Kita bukanlah ikhlas menyukainya jika kita menyukainya kerana sifatnya kerana manusia boleh berubah perangai. Ikhlaskanlah hati bila dah tau jatuh cinta,antara tanda kita ikhlas menyukainya= Kita akan sentiasa menerima dia walaupun dia telah berubah perangai,atau mungkin wajahnya yang cantik/hensem telah menjadi sebaliknya.kita akan sentiasa dapat menerimanya walau bagaimana keadaannya. Ambillah apa-apa yang disukai padanya itu,dan berdoalah agar pasangan hidup kita juga mempunyai sifatnya yang kita sukai. Misalnya kita suka kepadanya kerana dia banyak menghafaz Al-Quran, mintalah kepada ALLAH SWT moga-moga dijodohkan with orang yang sama sepertinya;banyak menghafaz Al-Quran,lagi baik kalau minta pada ALLAH SWT agar dijodohkan with orang yang lebih baik darinya; menghafaz,mempelajari,mengamalkan with keikhlasan dan mengajarkan Al-Quran kepada orang lain. Kalau kita suka with kerana kecantikan/kehenseman,mintalah pada ALLAH SWT agar dijodohkan with orang yang lebih hensem/lebih cantik darinya. Manusia suka kepada kecantikan/kehenseman.Tak salah kita meminta kepada ALLAH SWT. Siapa tahu, with izin-Nya, jodoh kita mempunyai 1 per 2 daripada sifat-sifat yang kita selalu minta pada ALLAH SWT. Yakinlah ALLAH SWT akan mengkabulkan doa kita. Dulu ada dua orang kakak yang akak kenal buat macam ni, setiap kali berdoa, minta with ALLAH SWT agar dijodohkan dengan orang yang mempunyai ciri-ciri tertentu. ALHAMDULILLAH, 5/10 daripada ciri-ciri yang selalu diminta pada ALLAH SWT ada pada suami. Jangan lupa mendoakan agar orang yang kita sukai itu dijodohkan with orang yang lebih baik dari kita. Kerana kalau kita ikhlas menyukai seseorang kita pasti mendoakan kebahagiaannya. Dan kita akan rasa gembira bila ia bertemu jodoh yang lebih baik dari kita,bukan merasa kecewa.
SEPATUTNYA,usia remaja ni kita perlu berhati-hati dengan godaan keremajaan. Kalau dah tahu ada rasa suka/cinta padanya tapi belum berkemampuan, buatlah persediaan untuk orang yang bakal kita sayangi dan cintai. Didiklah diri menjadi seorang isteri/suami dan ibu/ayah yang penyayang kepada kanak-kanak. Carilah ilmu mendidik bagaimana mendidik anak-anak,bukan dengan melayan perasaan yang entah ape-ape. Misalnya,belajar memasak,mengemas rumah,buat perhiasan rumah,menjahit dan sebagainya. BAGI KAUM ADAM mempelajari semua ini =tak salah,bahkan menjadi satu bonus tambahan pula.Zaman remaja ni gunakanlah untuk mendidik diri supaya berhati lembut tetapi berjiwa kental. Kerana di alam rumah tangga pasti ujiannya lebih banyak;kita akan diuji dengan kekurangan/terlebih wang perbelanjaan,diuji dengan pasangan yang mula berubah perangai,diuji dengan anak-anak dan sebagainya. Bukan menggunakan usia remaja ini dengan berfoya-foya,berjoli sana,joli sini. Mungkin bukan dengan cara kita keluar shopping tapi cukuplah akak beri contoh berfoya-foya menggunakan handset. Habis duit mak ayah di gunakan untuk mereload hp. Tapi ia digunakan untuk mengganggu orang/bergayut/hantar sms yang entah apa-ape dan sebagainya. Berdoalah kepada ALLAH SWT moga-moga dijodohkan dengan orang yang mempunyai jiwa yang kental dengan ujian.

Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.
Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redho ALLAH SWT? Kebahagiaan adalah anugerah ALLAH SWT kepada hamba-hamba-Nya yang terpilih. Kebahagiaan bukanlah ciptaan manusia. Manusia hanya merancanG kebahagiaan. ALLAH SWT yang menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu,jika jalan mencapainya tidak diredhai ALLAH SWT. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini. ALLAH SWT TIDAK MEREDHAI PERCINTAAN BEGINI. CINTA YANG DIREDHAI ALLAH SWT ADALAH CINTA SELEPAS KAHWIN. DALAM AL-QURAN TELAH JELAS MEMBERI PANDUAN KEPADA MANUSIA BAHAWA CINTA YANG DIANJURKAN AGAMA ADALAH DENGAN JALAN PERKAHWINAN.(CEK SURAH AN-NUR:31,32) Bagaimana untuk mendapat keluarga bahagia jika langkah permulaannya sudah canggung, bagaimana pula kesudahannya? Orang yang bercinta ibarat tidak yakin pada ALLAH SWT yang telah menetapkan jodoh untuk setiap makhluk-NYA. Kalau kita yakin pada ALLAH SWT cukuplah jika ALLAH SWT tempat melahirkan rasa cinta itu. Tak salah kita solat sunat pada setiap malam dan cerita pada ALLAH SWT kita minat siapa.mintalah supaya ALLAH SWT memberi hidayah dalam setiap gerak geri agar tidak didorong oleh perasaan cinta. Takutlah kalau-kalau setiap perlakuan kita bersandarkan kepada nafsu. Maklumlah bila dah suka ni, tak sedar kita melakukan riak. Setiap perlakuan di jaga betul-betul,takut si dia reject.

Tanya sikit…adik angkat,kakak angkat,abang angkat boleh ke? Ganti bercinta.
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan la’natullah. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berkainan,tetapi isinya adalah sama. Adik angkat,abang angkat,kakak angkat adalah bentuk tipu daya syaitan dan iblis la’natullah. Ini pun satu bentuk penipuan. Pandanglah orang yang terlibat with budaya angkat-angkat ni, adik,abang,kakak angkat ditatang betul-betul, niat ikhlas konon nak berdakwah tapi adik,abang,kakak kandung sendiri entah jadi apa….kadang-kadang diambil kesempatan untuk berseronok-seronok,sekurang-kurangnya bila miscall ada orang yang sudi melayan, bila hantar sms ada orang sudi membalas, bila bergayut ada orang sanggup luangkan masa berbual with perkara yang entah apa-apa. Ada juga kes adik angkat diperalatkan untuk mengenakan orang lain. Kesian tapi itulah hakikatnya. manusia yang terlibat with budaya ‘angkat’ ni sebenarnya masuk kedalam perangkap syaitan la’natullah. Cuma tunggu masa untuk dikorbankan. Ini pun satu budaya yang tidak bermaruah.,jika seorang wanita itu menjaga maruahnya sebagai seorang wanita,pasti dia akan menjaga pergaulannya sama ada dalam telefon atau tidak. Murahnya nilai seorang wanita jika with miscall/sms/call dia boleh layan lelaki yang tidak ada keperluannya.Kalau dah hari-hari miscall, hati siapa yang tak terasa?mulalah rasa seronok ada orang ambil berat,kalau boleh setiap apa yang berlaku antara diri with adik/abang/kakak angkat di cerita pada orang lain akhirnya menimbulkan pelbagai fitnah.
Namakan with nama apa sekalipun, abang/kakak/adik angkat ke , motivator ke,semuanya sama. Jalan yang menghampiri zina dan akhirnya mesti lah zina. Mungkin bukan zina besar tapi berapa ramai yang tertipu with zina kecil?




Bagaimana pula jika si dia dari sekolah agama,ustaz,ustazah@dari golongan baik?
Jangan tertipu with semua ini. Jangan kita lupa sejarah lama, wanita adalah bahan yang paling ampuh yang digunakan oleh syaitan la’natullah untuk melemahkan lelaki. Begitu juga kaum wanita,lelakilah yang menjadi ujian padanya. Ingatlah, Kalau wanita itu baik, dia takkan semurah itu memberikan cintanya pada lelaki lain yang bukan bergelar suami, dia takkan semurah itu melayan lelaki yang tidak ada keperluannya. Begitu juga lelaki,kalau dia baik, dia takkan semurah itu melafazkan kata cinta pada orang yang bukan sewajar. Kalau wanita/lelaki itu baik,dia pasti menjaga maruahnya,jaga pergaulan,bukan layan sembarang orang yang takde keperluannya. KITA TIDAK LAYAK MENGATAKAN KITA ADALAH ORANG BAIK,TAPI TAK SALAH JIKA KITA BERUSAHA KE ARAH ITU. Kalau kita baca tafsir surah AN-NUR,betapa Islam sangat menjaga wanitanya. Cuma kita sahaja tidak menghargai kemuliaan ini. (cek buku SURAH AN-NUR-PANDUAN WANITA SOLEHAH,penulis: ABUL ‘ALA MAUDUDI,PUSTAKA SALAM) WALLAHU’ALAM. SEMOGA KITA DITEMPATKAN DALAM GOLONGAN YANG MENJAGA IMANNYA DARIPADA UJIAN SEPERTI INI.

JADI ORANG YANG BERCINTA TELAH HLANG MARUAH DIRI?
Mengukur maruah diri bukanlah ditentukan oleh manusia. Tetapi oleh pencipta manusia. Sebab ukuran manusia sering berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala,bagi orang yang menjaga dirinya, tidak mahu terlibat with cinta sebelum kahwin,akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerimanya. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak di tentukan oleh ALLAH SWT. Sama-samalah kita berdoa agar sentiasa ditempatkan bersama-sama golongan yang menjaga maruah diri. Paling penting jangan sesekali berprasangka pada orang yang bercinta begini, kasihanilah mereka kerana tidak dapat mengawal nafsu/tidak dapat bersabar untuk disayangi kaum lain,bersyukurlah kerana ALLAH SWT masih menjaga iman kita daripada godaan keremajaan. Berdoalah moga ALLAH SWT memelihara kita daripada godaan sebegini. Takut-takut hari ini kita mengumapat orang tu macam ni-macam tu,esok lusa siapa tahu di saat iman lemah ALLAH SWT uji kita pula dengan godaan nafsu remaja….Cuma ingatlah,
Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadai maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah melakukan zina tidak layak berkahwin kecuali with orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk orang yang beriman.
“Lelaki yang berzina tidak mengahwini melainkan with perempuan yang berzina,atau perempuan yang musyrik;dan perempuan yang berzina tidak mengahwini melainkan with lelaki yang berzina atau lelaki yang musyrik,dan yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang mukmin.”(surah AN-NUR:3)
Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin with orang yang tidak pernah bercinta.

Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin with orang yang pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

Kami telah berjanji sehidup semati.
Ada apa dengan janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Siapa tak seronok jika ada wanita murahan yang sanggup melayan mereka? Habis madu sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana ia sering berulang hingga menjadi pepatah. Yakinlah jika lelaki itu baik, ia akan menyalurkan rasa cintanya di tempat yang betul. Bukan dengan jalan yang tiada dalam ajaran Al-Quran. Al-Quran menyuruh agar rasa cinta itu disalurkan with jalan yang suci. Bukan with jalan yang dianjurkan oleh barat. Buktinya cukup jelas, hari Velentine misalnya, datang dari barat. Begitu juga wanita,jika dia baik,dia takkan semurah itu memberikan rasa cintanya/melayan lelaki yang bukan suaminya.

Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab.
tahukah hati budi lelaki?sejahat mana lelaki apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya,dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok-seronok dan berfoya-foya di usia remaja, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan. Siapa tak seronok bila ada orang yang layan? itulah rahsia lelaki. Usia remaja ni lagilah,mereka mencari girlfriend untuk tujuan berseronok-seronok dan berfoya-foya. Mungkin bukan dengan zina besar, tetapi berfoya-foya melalui sms/hp. Siapa tak seronok bila ada wanita murahan yang melayan?

Jadi perempuan yang bercinta jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
Tentulah. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barangan yang ‘second hand’ sedangkan barang baru masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang di letakkan di show room sahaja; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas sirap bandung,bawalah ke hulu kehilir. Zaman moden ni lagi canggih, hanya dengan miscall,sms,chat perempuan tu begitu murah menggadaikan cintanya/melayan lelaki yang bukan suaminya. Sedihkan? Tapi itulah hakikat wanita zaman sekarang. Berdoalah kepada ALLAH SWT,moga kita terpelihara dari ujian sebegini.
Kepada wanita:simpanlah 99 daya kecantikan yang ada padamu untuk suami bukan untuk orang lain rasa. Rugilah jika lelaki lain dah merasa bagaimana seronoknya bergayut,berSMS(sms yang entah apa-apa). Rugilah jika lelaki lain dah merasa bagaimana seronoknya miscall dirimu. Rugilah jika lelaki lain dah merasa bagaimana indahnya pandangan matamu,rugilah jika lelaki lain dah merasa bagaimana sedapnya suaramu yang manja, rugilah jika lelaki lain dah merasa bagaimana halusnya tapak tanganmu. Apatah lagi jika lelaki lain dah merasa lebih dari itu.Jangan di layan semua ini=nafsu. Tak salah jika bertegas dengan mereka. Biarlah kita dicop rigid dalam perhubungan antara lelaki dan wanita.jangan biarkan lelaki mentafsirkan kita semurah wanita lain yang boleh melayan sesuka hati. Bukan tak boleh bergaul dengan lelaki, boleh tapi biarlah kena pada tempatnya.

Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini?
Ya. Masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. FIRMAN ALLAH SWT:
“……………….Dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya(yang memelihara dirinya daripada melakukan zina), lelaki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) ALLAH,ALLAH telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.(AL-AHZAB:35) berdoalah mudah-mudahan kita tetap dalam golongan yang disebut-sebut oleh ALLAH SWT dalam ayat tadi….

bagaimana with kami yang sedang bercinta?
Kamu masih ada peluang . bertaubatlah with taubat nasuha. Berdoalah dan mohon keampunan kepada-Nya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redho-NYA.

Kami ingin mendapat redho ALLAH SWT. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha.
Taubat yang murni. Dalam hal ini ada 3 cara:
1. tinggalkan perbuatan maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhoi ALLAH SWT ini. Yakinlah pada ALLAH SWT,Yang Maha Penentu. Yakinlah bahawa andai tak pernah bersua/kenal sekalipun,tetapi jika ia jodoh takkan kemana. Andai suka macam mana sekalipun tapi tak pernah bercinta,jika ia jodoh,pasti ALLAH SWT akan datangkan waktunya.Tetapi andai bercinta 1000 tahun sekalipun, tetapi bukan jodoh maka rugilah hidup kerana telah memberikan cinta pada orang yang bukan layak menerimanya.

2. menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk hidup yang menjurus kepada cinta manusia yang tak pasti akan kesudahannya.

3. berazam. Bertekad di dalam hati tidak akan bercinta lagi with sesiapa kecuali with seorang yang bergelar suami/isteri. Sabarlah,saatnya pasti akn tiba iaitu selepas diijabqabul.

“kita berpisah kerana ALLAH SWT,yakinlah kalau ada jodoh,tidak ke mana! Tak perlulah kita membuang masa muda ini. Cuma bergantung kepada kita sama ada kita sabar atau tidak. Isikanlah masa muda ini with ilmu pengetahuan tentang alam rumah tangga bukan melayan nafsu remaja”

Bismillahirrahmanirrahim..

 Ya Allah jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu..

 Ya Muhaimin jika aku jatuh hati, izinkanlah aku menyentuh hati seseorang yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu…

 Ya Rabbana jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling daripada hatiMu..

 Ya Rabbul Izzati jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu…

 Ya Allah jika aku menikmati cinta kekasihMu, janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu..

 Ya Allah jika aku jatuh hati pada kekasihMu, jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh dlm perjalanan panjang menyeru manusia kpdmu…

 Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu, jangan biarkan aku melampaui batas sehingga melupakan aku pada cinta hakiki dan rindu abadi hanya kepadaMu Amin….

WALLHU’ALAM

Monday, April 19, 2010

hilang

assalamualaikum...
jumpe lagi di ruangan coret-coret...minggu ni minggu tenang saya...minggu lepass minggu sibuk...sibuk dengan ladies night and beberapa perkara lain...tapi pe yang lebih menyibukkan adalah apabila charger kesayangan saya rosak...bukan charger hp tapi charger laptop....terasa susah sgt bile takde charger nih...terpaksa la merempat ke sana ke mari nak pinjam charger...huhu...tapi takpe...ujian adalah tarbiah dari Allah...

dulu masa ada charger saya tak pernah terpikir, camne kehidupan saya tanpa charger... saya guna charger semahu saya...seronok je guna charger...tapi bila dah takde baru rasa kehilangan yang teramat sgt...sedey pun ada sebab payah nak wat kije...tapi alhamdulillah...hasil bantuan rakan-rakan...semuanya tidak la sesusah mana.... kredit untuk, aishah,salma,ima and mostly to my luvly roomate siti haswani...

kehilangan
selalu akan jadik macam ni...bila benda tu atau perkara itu takde lagi depan mata kita, baru kita nak hargai...sama la macam cerita charger saya tadi....kalau la charger saya masih elok pastinya sampai sekarang saya takkan fikir camne kalau charger saya rosak...

kehilangan akan berlaku...tak kisah la hilang apapun....tu sebab de kata puitis yang kata

'jangan salahkan perpisahan, kerana tanpa pertemuan takkan ada perpisahan'

faham tak makna disebalik kata puitis ni?? kita selalu tak cube hargai apa yang ada...contoh terdekat, ibu bapa kita yang melahirkan kita...sejauh mana kita hargai...betul ke sudah cukup segala yang kita buat untuk berbakti kepada mereka.... benar ke kita tak pernah berkata kasar walaupun uh??

dan pernah ke pulak kita mengucapkan rasa cinta kita pada mereka...??? ada dikalangan kita yang susah sangat nak ucap rasa sayang rindu dan cinta pada mak dan abah bukan?? sama la macam saya...tapi kenapa ye?? ego?? mungkin...

kadang kala perbuatan kita tak cukup untuk mengekspresikan rasa sayang rindu dan cinta kita pada mereka...maka apa lagi yang perlu kita buat...lafazkan rasa cinta itu untuk mereka...kenapa mudah pada kita berkata cinta pada pasangan kekasih kita tapi bukan pada ibu kita....nasihat untuk diri dan sahabat....hargai yang ada di depan mata....jangan sampai bila mata tertutup, ungkapan tu tak berguna lagi...

lafaz yang tersimpan

Luluh hatiku yang sayu
Menatap wajahmu tenang dalam lena
Kasih zahirkan laku
Sedangkan bibirku jauh dari lafaznya

Dan raut tuamu membekas jiwaku
Meredakan rindu mendamaikan kalbu
Tak mungkin kutemu iras sentuhanmu
Biarpun kuredah seluruh dunia
Mencari gantimu

Betapa sukarnya menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanya sekadar
tingkah
Cuma ungkapan kebisuan yang
melindungkan kalimah rahsia

Masih kubiarkan waktu
Melarikan lafaz kasihku padamu

Mengapakah sukar menyusun bicara
Meluahkan rasa menuturkan sayang
Kasih yang terlimpah hanyalah sekadar
tingkah
Cumalah ungkapan bisu kalimah rahsia

Apakah yang hilang andai dilisankan
Bait penghargaan penuh kejujuran
Tak mungkin terlihat cinta yang merona
Jika hanya renungan mata yang bersuara
Bukan tutur kata
Tiada lagi ertinya pengucapan

Andai akhir nafas di hujung helaan
Sebelum mata rapat terpejam
Usah biar kehilangan
Menggantikan lafaz yang tersimpan

Tajuk Nasyid : Lafaz Yang Tersimpan
Artis : Unic
Album : Tika Itu

p/s: lagu yang sangat menyentuh kalbu..sudah meluahkan rasa cinta pada ayah dan bonda??

Monday, April 12, 2010

usrah adalah amanah...

assalamualaikum....
alhamdulillah, Allah bagi kesempatan pada saya untuk terus memblog...thanks 4 fatin that remind me always...heee...

saya ada usrah...dan beberapa orang adik usrah...alhamdulillah kami sangat rapat...tapi kadang kala kekangan masa menyebabkan saya ter miss beberapa orang adik usrah yang sepatutmnya saya pegang molek...tapi ye la...tiada alasan untuk saya jelaskan....semuanya khilaf saya sebagai manusia...mungkin time management yang tidak sempurna mengganggu aturan hidup saya...

saya pernah berazam untuk bawa adik-adik usrah saya ke rumah saya...rumah saya pun tak jauh....lebih kurang 60 KM dari sini...tapi hasrat saya belum tercapai...bila dikira, adik-adik usrah saya terlalu ramai...tapi pastinya amanah semakin hari semakin berat...tambahan pula bila berlaku sesuatu yang tidak baik, orang sekeliling bakal menyalahkan kakak naqibah yang tidak memantau...tapi, saya tahu itulah khilaf saya...

banyak pendapat yang diutarakan mengenai usrah....
ada yang kata, usrah jangan terlalu formal...adik2 bakal boring dengan suasana usrah macam tu...
ada jugak yang kata, usrah ni kene selau agar ukhuwah itu erat...
pendapat lain pulak kata, usrah tidak perlukan naqibah yang menganggap dirinya eksklusif...

macam-macam pandangan tentang usrah...tapi pendapat saya pendekatan usrah itu terpulang kepada individu...
sekiranya dia merasakan usrah itu perlu formal dan ahli selesa...silakan...
jika naqibah yang eksklusif itu mampu memberikan pengisian yang baik kepada ahli usrah, silakan...
sekiranya usrah itu penuh dengan gurau senda, silakan....yang penting naqibah dan ahli usrah selesa dengan usrah yang dijalankan...

seperti kata Hassan Al-Banna:
"Usrah itu bermula dengan tasbih kafarah dan berakhir dengan Fatihah"

tapi kadang-kadang saya juga tidak mampu melakukan sebegitu...walau bagaimanapun, saya bangga mempunyai adik-adik usrah yang sentiasa mengingatkan saya...dapat tgk adik-adik usrah di tengah jalan pun, segala masalah dalam fikiran hilang...

namun...ada seperkara yang paling saya bimbangkan yang belum lagi selesai...
"adakah aku akan lepas 'di sana' atau ada adik-adik usrahku yang akan berkata"

"DIA TAK PERNAH JALANKAN AMANAH SEBAGAI NAQIBAH KEPADA AKU"

nauzubillah.....

Wednesday, March 31, 2010

kisah teladan

assalamualaikum...
saya dapat artikel ini dari yahoo group alumi serata...untuk perkongsian...

Berdasarkan kisah sebenar..
Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun

Mereka dikurniakan 4 orang anak ....disinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat .....
tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun.

Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi.

Setiap hari pak suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur.
Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV supaya isterinya tidak berasa kesunyian.

Walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan pak suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya,
sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian.

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons ), pak suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur.

Rutin ini dilakukan pak suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka, sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah.
Pada suatu hari ke empat anak suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing.

Dan pak suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya.

Dengan kalimat yang cukup hati2 anak yang sulung berkata : "Pak kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu."

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya .....

"Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila bapak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini ...
kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu.

Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak diduga oleh anak-anaknya.

"Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin lagi.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... . itu sudah lebih dari cukup. Dia telah melahirkan kalian..."
Sejenak kerongkongannya tersekat..." Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta
yang tidak dapat dinilai dengan apapun.Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti Ini ?

Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ?

Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain .......bagaimana dengan ibumu yg masih sakit ?

Sejenak meledaklah tangis anak-anak pak Suyatno...Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu...

Sampailah akhirnya pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada pak suyatno...

Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang sudah tidak mampu berbuat apa-apa?

Ketika itu pak Suyatno pun menangis.... tamu yang hadir di studio yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan haru...

Disitulah pak suyatno bercerita... Jika manusia didunia ini mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya akan luntur...

Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya ....Sewaktu dia sihat diapun dengan sabar merawat saya... Mencintai saya dengan sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata. .. dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik...

Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah... Dan itu merupakan ujian bagi saya.

Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. .. apalagi dia sakit ... Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu kepada Allah di atas sajadah supaya meringankan penderitaan isteri saya.

Dan saya yakin hanya kepada Allah tempatsaya mengadukan rahsia dan segala kesukaran saya...kerana DIA maha Mendengar... .

p/s: kisah yang wajar diteladani oleh bakal-bakal suami dan isteri

Wednesday, March 24, 2010

Rugi tak ikut....

assalamualaikum...
waktu ini saya sedang berfikir tentang mak dan abah di rumah...tiba-tiba je teringat kat mak dan abah...teringat macam mana mak dan abah mendidik saya dan kami adik beradik waktu kecil...
Masa kacik, pukul rotan tu biasa untuk mendidik kami....Alhamdulillah...hasil didikan itu membantu saya menjalani kehidupan kini...mak selalu pesan;

"sekarang mak dan abah rotan kome...kami ni dapat saham kalau kome buat dose...nnti dah beso (baligh) kome tanggung dosa sendiri...mak dah tegor, kome tak nak dengor kome tanggung....mak tak nak kome salahkan mak nanti"

mak tak putus-putus memesan...mak selalu ingatkan kami hal dosa pahala...betul...bila kami dah membesar...mak dan abah tak lagi marah-marah...kalau kami salah, mereka tegur secara dewasa...

Bila lihat mak dan abah makin berusia, saya mula terfikir, bagaimana bila tiba di sana...adakah saya akan salahkan mak dan abah saya kiranya tempat saya bukan di syurga...nauzubillah...bukankah mak dan abah saya telah mencuba sedayanya untuk membantu saya dan adik-adik mengenal dosa pahala...mengetahui syurga neraka...membetulkan yang betul dan salah dan yang penting mengenal Allah dan RasulNya...??

Tapi pastinya di sana, kita akan menyalahkan antara satu sama lain...Firman Allah dalam surah 'Abasa 34-36:

"Pada hari ketika manusia lari daripada saudaranya, daripada bapanya, daripada isteri dan anak-anaknya,"

Maka siapakah yang akan membantu kita...IBU BAPA?? tidak lagi...SAHABAT handai??? tidak lagi....Firman Allah,

" Siapakah yang dapat memberi syafaat disisi Allah tanpa izinNya?"
Surah Al-Baqarah,255

Kita jugak tidak boleh menyalahkan ibu bapa kita andai kita tidak mendapat didikan agama yang sempurna...seharusnya kita sebagai orang dewasa sudah wajar mencari ilmu itu sendiri...bahkan, punca ilmu berada di mana-mana...surau, masjid, televisyen, radio, internet hatta sms juga dapat membantu kita mengetahui tentang ilmu agama melalui perbincangan bersama orang yang pakar tentang agama...tiada lagi alasan tidak tahu yang seharusnya keluar dari mulut seorang muslim...

Lebih menyedihkan apabila mereka yang telah diberi pendedahan tentang agama, dengan sendirinya terus-menerus membawa diri ke lembah kejahilan...

Jadi, sepatutnya, sebagai insan yang tidak lari dari pengetahuan agama ini, tidak seharusnya timbul lagi penyataan seperti...

1. Eh, tak tau pun??
2. Ala, ustaz tak cakap pe pun...?? ko lebih-lebih
3. Saya dan dia tak buat ape-ape..pegang je...
4. Kami nak kawin....jangan risau...nanti akan pegang jugak
5. Selagi mak bapak saya tak kata takpe, takpe la saya buat...
6. Jangan menyebuk boleh tak...??
7. Selagi orang tak tegur, buat je la...tunggu la orang tegur...
8. Pakai seksi la vouge....!!

dan banyak lagi kata-kata yang diucap seolah-olah segala yang Allah janjikan itu hanya sekadar omong kosong...ingatlah janji Allah itu benar...syurga itu benar...neraka itu benar...nikmat Allah itu benar...dan azab Allah itu benar...

jadi adik-adik dan sahabat...marilah kita cuba membentuk diri...mungkin payah untuk kita berubah secara drastik...tapi perubahan itu berlaku sedikit demi sedikit, pastinya akhir nanti akan membuah hasil...berkejarlah mengumpul pahala dan larilah dari dosa-dosa yang menghantui...insyAllah... offline kan diri kita dengan syaitan dan banyak-banyaklah online dengan Allah...melalui

zikir
bacaan Al-Quran
mengingat Allah
menghadiri majlis ilmu
dan banyak lagi perkara lain

semoga hidup diberkati Allah...Rugi tak ikut suruhan Allah...

p/s: "dua kalimat yang ringan di lidah, (namun) berat di mizan, disukai pula oleh Ar-Rahman: SubhanAllahi wabihamdihi SubhanAllahil'azim (maha suci Allah dan segala puji untuknya, maha suci Allah yang maha agung)....
marilah beramal...=)

Tuesday, March 23, 2010

jaulah ke kebun

assalamualaikum...
lama dah rasanya tak mengedit blog ni.....dah berabuk dah rasanya...(sambil meniup habuk di laptop...
ehem2...
hari ni saya nak kongsi tentang pengalamn saya ke kebun cuti baru-baru ni...
ayah saya ada kebun sawit seluas....saya pun tak tau berapa keluasannya. Alhamdulillah setelah diusahakan hampir setahun, pokok-pokoknya sudah berbuah. Ini kali keempat saya datang ke kebun ni setelah hampir 5 bulan saya tak datang melawat.
Sebelum masuk ke kebun untuk membaja, beberapa peralatan penting, perlu disediakan...

1.parang dan sarung tangan


2.baja


3.dan of kos la pokok


4.dan orang yang nak membaja (ni azim, adik saya)


5.pastinya kenderaan yang akan membawa kami


Selalunya, kalau kami ke kebun, kami akan dibahagikan kepada baris-baris tertentu untuk membuang ulan dan mambaja. Kawasan sawit abah berbukit dan tanaman bentuk teres. Sebelum ni, kalau saya datang ke kebun abah, abah tak bagi saya untuk membaja dan membuang ulan seorang sendiri. Saya mesti pergi bersama salah seorang dari adik saya. Yela, kawasan kebun ni sunyi. Bahaya kalau pergi sendiri-sendiri. (Tapi abah dan adik-adik boleh pergi sendiri. Aku wanita)

Tapi, kali ini, sebab terlalu banyak pokok yang akan dibaja, jadi abah minta kami amik satu teres seorang untuk membaja. Tapi abah still pesan supaya tak pergi jauh-jauh. Bahaya. Jadi pergi sendiri.

Banyak pokok yang dah berbuah. Bila tengok pokok sawit tu dipanjat ulan, teringat pesan abah:

"Kalau buang ulan, jangan buang semua. Lalang-lalang kat keliling tu tak perlu buang semua. ada fungsi. Elak babi kacau pokok."

Saya mula pikir, Allah jadikan sesuatu tu pasti tak sia-sia. lalang yang kita rasa tak berguna tu pun masih ada fungsinya.

bila matahari dah naik, mula rasa panas dan letih. Tapi terfikir, macam mana lah para peneroka bekerja. Pastinya lebih letih dari ni. Kita harus bersyukur.

seronok rasanya dapat menghabiskan masa dalam kebun tu. Walaupun agak keletihan tapi banyak pengalaman yang saya peroleh. bila kita lihat perkara disekeliling kita, pastinya banyak perkara yang akan kita pelajari. macam pepatah melayu;

jauh perjalanan, luas permandangan

Alhamdulillah, kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah kurnia. Mata, tangan hidung hatta nafas kita yang sesaat sekali ni pun tak mampu kita bayar.

Allah berfirman

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih”.

Oleh itu, bersyukurlah dengan segala yang dikurniakan. Pasti hatikan tenang..

gambar sepanjang jaulah,






p/s: Teringin nak ke sawah pulak...insyAllah, abang shahrul (abang ipar sulong) akan bawak plak nanti...=)

Friday, February 26, 2010

cinta berbuah syurga

assalamualaikum...
alhamdulillah...setelah sekian lama menyepi, akhirnya berjaya jugak saya mencari ruang masa untuk terus menulis dalam blog ini....maaf dan syukran kepada adik-adik usrah saya yang sentiasa mengingatkan saya untuk terus memblog...maaf ye adik-adik...lama dah akak tak menulis entry untuk 'makanan' adik-adik....takpe....'makanan' tu ada di mana-mana....adik boleh terus mencari....terima kasih sebab terus bersama akak...
entry kali ini saya ingin membawa satu kisah yang saya dapat dari seorang kawan....ceritanya bermula di sebuah kota yang mempunyai raja yang adil dan baik hati...raja ini suka bercerita kepada anaknya yang bernama said...namun, said sering berasa kecewa apabila menteri datang memanggil ayahnya sedang dia mendengar cerita ayahnya...oleh itu, raja tersebut berkata kepada said pada satu hari...

"kamu perlu mencari sahabat sejati yang akan membawa kamu ke syurga.."

"bagaimana aku boleh mendapatkan sahabat sejati itu ayah..??" tanya said

ayahnya pun memberitahua caranya..said pun ingin mencuba..

diringkaskan cerita, said memulakan pengujiannya kepada anak-anak menteri...
dia mengajak anak-anak menteri itu hadir ke rumahnya untuk makan sarapan bersamanya seorang demi seorang pada hari yang berbeza-beza demi mencari sahabat sejati untuk dirinya.....walau bagaimanapun, setibanya mereka di istana said, sering kali said sengaja menyediakan makanan itu lewat sehinggakan mereka naik berang...lalu, said pun membawa tiga biji telur rebus... ada di antara mereka yang memakan ketiga-tiga biji telur dan ada juga yang terus pulang dalam keadaan marah yang teramat sangat....lalu, said mula berfikir bahawa dia tidak akan bertemu teman sejati dalam kalangan anak bangsawan kerana mereka semua berkepentingan....
lalu pada suatu hari, said meminta izin dari ayahnya untuk keluar berjalan-jalan di kota untuk mencari teman sejati yang akan membawanya ke syurga...lalu said memulakan perjalanannya...setibanya dia di sebuah kampung, dia melihat seorang anak muda yang berpakaian compang camping...dia melihat anak muda tersebut bersolat dhuha di celah rimbunan pokok...

mulai dari hari itu, dia berkawan dengan anak muda tersebut... dia mengikut anak muda tersebut ke hutan, ke sungai dan banyak perkara yang dipelajari dari anak muda tersebut...sehingga suatu hari anak muda tersebut mengajak said untuk makan sarapan pagi bersama...mereka makan roti dan garam dengan penuh bersederhana...walaupun said berasa masih lapar namun dia mendiamkan sahaja...
suatu hari, said mengajak anak muda itu ke istananya...alangkah terkejut anak muda itu bahawa said merupakan anak raja yang baik hati...dia masuk ke dalam istana dan menungga dengan penuh sabar...apabila said berasa sudah cukup lama, dia mengeluarkan tiga biji telur rebus dan meletakkanya di atas meja...anak muda itu mengambil satu biji telur dan mengupasnya dengan penuh cermat...said memakan telur rebus yang pertama sehingga habis dan mula untuk memakan telur rebus yang kedua...setelah selesai dia memakan telur yang kedua...dia meliht anak muda itu memotong telur rebus yang dikupasnya dan memberi separuh kepada said....

said sangat terharu...dia merangkul anak muda itu sambil berkata:

"kamulah sahabat sejati aku yang akan membawa ku ke syurga..."

itulah cerita yang saya dapat dari sebuah novel cerita pendek yang saya pinjam dari seorang kawan...bukan mudah untuk mencari sahabat sejati...saya sering mendengar masalah yang diutara oleh adik-adik dan kawan saya...mereka sering mengadu masalah mereka tentang persahabatan...
walau bagaimanapun, manusia tidak sempurna...sebagai sahabat kita perlu menerima sahabat kita apa adanya dia...saya pernah mendengar tapi tak pasti mana sumbernya

"sahabat yang baik adalah sahabat yang apabila kita melihat wajahnya, teringat pada Allah.."

mudahkah agaknya kita ingin bertemu dengan sahabat sebegini? Kita pun belum tentu sampai ke tahap itu kan...?? tapi kita semua perlu berusaha...sebab cuba kita semua bayangkan setiap dari kita ingin mencapai tahap sahabat yang mampu membawa sahabatnya ke syurga...pasti biah solehah dapat di wujudkan...negara pasti aman...semua orang berlumba-lumba melakukan kebaikan disamping mengajak rakan-rakan melakukan kebaikan...
Allahuakbar...tak dapat digambarkan...pasti ribuan yang akan menghadiri kuliah-kuliah ustaz di masjid...mungkin ratusan umat bersembahnyang jumaat di luar perkarangan masjid oleh kerana terlalu padat di dalam masjid...
mungkin juga kita tak dapat lihat pengemis bertebaran di kaki lima kerana dibantu oleh mereka yang berkemampuan disamping wang zakat yang disalurkan... hanya kerana, semua manusia bersama-sama mencari redho Allah...dan semuanya mengikut acuan Al-Quran dan As-Sunnah...

betapa pentingnya sahabat yang mampu membawa kita ke syurga...mereka inilah yang akan mengingatkan kita pabila alpa dan mereka juga yang akan membawa kita menuju redhoNya...

saya memetik kata-kata Imam Syahid Hassan Al-Banna:

"Jiwa manusia pada hakikatnya penuh dengan cinta. Ia harus memiliki muara yang menjadi labuhan cintanya. Aku tidak melihat seorang pun yang lebih mulia bagi emosi cintaku selain seorang sahabat yang rohnya bersatu dengan rohku, sehingga dengan sepenuh hati kuberikan cintakupadanya dan aku utamakan dia utk menerima persahabtanku ini."

Umar Al-Khattab juga pernah berkata:

"Tiada suatu apa yang paling berharga yang dimiliki oleh seseorang selepas nikmat Islam selain teman yang soleh...apabila kamu dapati kewujudan kasih sayang padanya, maka peganglah ia dengan sungguh2.."

Maka marilah kita mencari sahabat yang mampu membawa kita ke syurga...

p/s: kredit untuk amirul hakim...novel yang dipinjamkan bertajuk ketika cinta berbuah syurga karya habiburrahman el-shirazy...bleh didapati dipasaran dengan harga RM11.90..=)