JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Monday, May 10, 2010

Keluargaku di Institut Pentarbiahan Guru, Ipoh

Semalam seorang sahabat berbual dengan saya. sudah lama juga saya tak berbual dengan dia. sehinggalah semalam dia mula meluahkan perasaannya. antara dialog kami;

sahabat: buat ape tak tido lagi??
saya: memikir masalah umat
sahabat: masalah apa??
saya: masalah sosial
sahabat: macam serius je
saya: memang serius. erm...siapa ketua umat islam sekarang??
sahabat: yusof qardawi
saya: yusof qardawi ulama yang tidak diiktiraf sebagai pemimpin umat islam seluruhnya. seperti Rasulullah pada zaman Rasulullah
sahabat: abis tu siapa??
saya: tiada
sahabat: haahkan...dulu ada Rasulullah
saya: ya...dan selepas itu ada khulafa
sahabat: tu sebab umat islam tertindas
saya: betul, jadi apa tanggungjawab kita
sahabat: susah la, umat islam tak bersatu..tak mungkin menang
saya : cek surah as-saff ayat 10-14
sahabat: erm...kenapa saya tak boleh istiqamah macam dulu??
saya: join usrah. pasti ada yang akan ingatkan bila dah jauh
sahabat: susah. ramai yang ejek bila nak berubah, akan kembali jadi jahat semula
saya: cek surah al-maidah ayat 54
sahabat : susah la. nanti gaduh pulak dengan kawan
saya : cek surah at-Taubah ayat 24
sahabat : moga Allah beri kekuatan.

kami akhiri perbualan sebab waktu tu sudah jam 2.30 pagi kalau tak silap saya.

kesimpulan: usrah merupakan suatu tuntutan yang perlu diambil serius oleh umat islam seluruhnya. dengan usrah hati kita bakal terikat untuk tidak melakukan maksiat. dengan usrah jugalah ukhuwah islamiyyah bakal terbentuk. caniknya ukhuwah islamiyyah hanya mereka yang peroleh sahaja bakal merasainya. percaya atau tidak, rasanya sukar digambarkan.

usrah tidak wajar dipandang enteng. berusrahlah dan carilah kelompok usrah yang terbaik. agar dapat memimpin jiwa kita menggapai redhonya...jom usrah...=)

No comments:

Post a Comment