JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Wednesday, August 18, 2010

Keperluan@Kehendak

Alhamdulillah, setelah sekian lama menunggu dengan kesesakan wang yang menginjak2, akhirnya pada tarikh ini,maka masuklah elaun kami pelatih IPG Kampus Ipoh bagi unit G dan H. bila elaun dah masuk, maka ada sesuatu yang sering difikirkan oleh pelatih maktab iaitu 'shopping'.

memang seronok bershopping ketika duit penuh dalam poket. Waktu ini lah, semua barang bermasalah. Kasut koyak, beg lusuh, hanphone hilang, dan berbagai lagi perkara yang berlaku. Bukan pula salah untuk berbelanja, tapi harus ingat keterbatasan itu mesti ada.
Pada saya cukup sekadar memenuhi keperluan sahaja. Jika bershopping, saya memerlukan masa yang lama. Bukan banyak membeli tetapi saya lebih suka survey barang yang paling murah. Saya akan pergi dari satu kedai ke satu kedai untuk membeli barang. Bila barang itu murah dan memuaskan hati, barulah saya akan beli. Sekiranya saya rasa tidak dapat memenuhi citarasa saya (murah dan cantik di mata saya) saya takkan beli.

Ada beberapa orang sahabat saya yang pelik melihat cara saya ber'shopping'. Pada mereka, sekiranya cantik dan memuaskan hati, mereka sanggup untuk mengeluarkan wang. Mungkin dengan cara ini, kita dapat memenuhi kepuasan yang ada dalam diri masing-masing. Bukanlah menjadi kesalahan. Silakan.

Cuma bagi saya, Membeli barang cukup sekadar keperluan dan jika ingin memenuhi kehendak, perlu menilai sesuatu barang itu agar kita tidak tertipu oleh orang lain atau tertipu dengan hawa nafsu sendiri.
p/s: baru beli broad band. keperluan yang mendesak, bukan kehendak.

No comments:

Post a Comment