JellyPages.com

Followers

Thursday, September 17, 2009

raya oh raya...


assalamualaikum....
hemmm...dah hampir sebulan kita berpuasa dan mengerjakan ibadah di bulan yang suci ini...Ramadhan...rasa singkat sgt pulak Ramadhan kali ni.....mungkin kesibukan menyebabkan kita tak perasan masa terus berlalu dengan pantasnya....

bila dah tbe mood raya macam ni....mula la teringin nak dengar lagu2 raya...nak tepon famili di kampung....nak tau mcm mne preparation kat rumah....kuih raya dah buat blum...baju raya dah siap ke blum...macam2 la sampai kadang2 mood tu membuak2....at last, takde mood nak wat keje ape pun melainkan cerita bab raya.......

aku...??? hemmm...pastinya raya merupakan sesuatu yang menyeronokkan...bila teringat waktu kecik2, lebih terasa keseronokannya...main mercun, pasang panjut, bakar lemang, masak dodol...semuanya serba serbi lengkap....masa budak2 dlu, esok nak raya, malam ni dah tak bleh tido...tapi mak bagi syarat, spe tak tido tak bleh raya....adduuuuh...masa tu usaha tangga kejayaan...mata terus dipejam...sepupu kat sebelah dok panggil2 nak main tutup botol...(kalau sesiapa yang tak pernah main, penutup botol kaca yang de tajam2 tu....dijetik2..kalau nak tau lebih lanjut tanya org yang tahu...hehe)....sonok la waktu kecik2 dlu...sebab waktu tu tak tau pe...taunye nak raya je...

aku teringat waktu raya di kampung gajah,perak tahun 1992 tak silap aku...di situ kg belah abah....waktu tu musim hujan...malam raya hujan lebat sgt....aku dan sepupu tak dapat main mercun tahun tu...rupanya hujan tak berenti dah dua hari...depan rumah opah aku ada sungai perak...kat situ la tempat kami main waktu kecik2 dulu...seronoknye...malam tu aku tido nyenyak...hujan le katekan...esoknya, org2 tua dah kecoh...mak tak bagi aku ikut pergi sembahyang raya...dia kata bahaya...aku risau waktu tu...rupa2nya, bawah rumah opah dah penuh air...sungai perak tu dah melimpah....banjir tu tak la dalam sgt...tapi utk kanak2 macam aku pada ketika tu, memang patut tak pergi pun...hemmm...bila air dah surut, kami pun pergila menziarah rumah sedara mara belah tok yang hampir...seronok sebab dapat main air bah (air banjir) semua tu pengalaman yang tak bleh aku lupe...

tapi....semuanya sudah berubah....tahun ni merupakan tahun yang tak macam tahun2 sebelum ni...takde lagi mak long, (mak sedara iaitu kakak ipar abah...meninggal kerana ketumbuhan pada mata), takde lagi pakcik hamid, (bapa sedara, abang ipar pada abah...meninggal kerana sakit jantung), dan tiada lagi tok ( atuk belah mak...meninggal tiba2...asbab, sakit tua..)....mereka adalah antara penyeri hidup aku, zaman kecil aku sehingga aku meningkat dewasa....dari aku kecik tak tau ape2...sehingga aku digelar anak dara oleh org kampung....rasa sunyi raya tahun ni....air sungai perak depan rumah tok jugak makin surut...penuh lalang...tok belah abah tak larat lagi nak bersihkan...opah belah abah yang dulunya kuat, sekarang terlantar dan perlukan bantuan walaupun nak makan...mujur semua adik beradik abah bekerjasama...sungai tu terang kembali....opah jugak dah de pembantu...moge raya tahun ini terus bermakna....

oh lupa plak aku .....pakcik aku jugak tak dapat beraya di kg halaman...sambung pelajaran di Australia...satu family pergi sne...selamat hari raya ye pakcik....huhu...tapi bile aku ingat balik...times change....all thing will be change...aku kene terima semua tu...biar apa pun...kini usia aku dah mencecah 22 tahun...jadi...akulah yang akan menentukan bermakna atau tidak idulfitri aku tahun ni dan tahun2 akan datang...aku bukan aku yang dulu lagi...aku prlu bentuk idulfitri yang lebih baik dan diredhai..insyAllah...

dikesempatan ini, ku ucapkan salam idulfitri dan maaf segala silap salah.... insyAllah dengan keberkatan Ramadhan yang hampir berlalu dan Syawal yang bakal tiba, dapat menjadikan kita lebih hampir dengan yang Maha Menyintai....

gambar raya tahun lepas

No comments:

Post a Comment