JellyPages.com

Followers

Wednesday, March 24, 2010

Rugi tak ikut....

assalamualaikum...
waktu ini saya sedang berfikir tentang mak dan abah di rumah...tiba-tiba je teringat kat mak dan abah...teringat macam mana mak dan abah mendidik saya dan kami adik beradik waktu kecil...
Masa kacik, pukul rotan tu biasa untuk mendidik kami....Alhamdulillah...hasil didikan itu membantu saya menjalani kehidupan kini...mak selalu pesan;

"sekarang mak dan abah rotan kome...kami ni dapat saham kalau kome buat dose...nnti dah beso (baligh) kome tanggung dosa sendiri...mak dah tegor, kome tak nak dengor kome tanggung....mak tak nak kome salahkan mak nanti"

mak tak putus-putus memesan...mak selalu ingatkan kami hal dosa pahala...betul...bila kami dah membesar...mak dan abah tak lagi marah-marah...kalau kami salah, mereka tegur secara dewasa...

Bila lihat mak dan abah makin berusia, saya mula terfikir, bagaimana bila tiba di sana...adakah saya akan salahkan mak dan abah saya kiranya tempat saya bukan di syurga...nauzubillah...bukankah mak dan abah saya telah mencuba sedayanya untuk membantu saya dan adik-adik mengenal dosa pahala...mengetahui syurga neraka...membetulkan yang betul dan salah dan yang penting mengenal Allah dan RasulNya...??

Tapi pastinya di sana, kita akan menyalahkan antara satu sama lain...Firman Allah dalam surah 'Abasa 34-36:

"Pada hari ketika manusia lari daripada saudaranya, daripada bapanya, daripada isteri dan anak-anaknya,"

Maka siapakah yang akan membantu kita...IBU BAPA?? tidak lagi...SAHABAT handai??? tidak lagi....Firman Allah,

" Siapakah yang dapat memberi syafaat disisi Allah tanpa izinNya?"
Surah Al-Baqarah,255

Kita jugak tidak boleh menyalahkan ibu bapa kita andai kita tidak mendapat didikan agama yang sempurna...seharusnya kita sebagai orang dewasa sudah wajar mencari ilmu itu sendiri...bahkan, punca ilmu berada di mana-mana...surau, masjid, televisyen, radio, internet hatta sms juga dapat membantu kita mengetahui tentang ilmu agama melalui perbincangan bersama orang yang pakar tentang agama...tiada lagi alasan tidak tahu yang seharusnya keluar dari mulut seorang muslim...

Lebih menyedihkan apabila mereka yang telah diberi pendedahan tentang agama, dengan sendirinya terus-menerus membawa diri ke lembah kejahilan...

Jadi, sepatutnya, sebagai insan yang tidak lari dari pengetahuan agama ini, tidak seharusnya timbul lagi penyataan seperti...

1. Eh, tak tau pun??
2. Ala, ustaz tak cakap pe pun...?? ko lebih-lebih
3. Saya dan dia tak buat ape-ape..pegang je...
4. Kami nak kawin....jangan risau...nanti akan pegang jugak
5. Selagi mak bapak saya tak kata takpe, takpe la saya buat...
6. Jangan menyebuk boleh tak...??
7. Selagi orang tak tegur, buat je la...tunggu la orang tegur...
8. Pakai seksi la vouge....!!

dan banyak lagi kata-kata yang diucap seolah-olah segala yang Allah janjikan itu hanya sekadar omong kosong...ingatlah janji Allah itu benar...syurga itu benar...neraka itu benar...nikmat Allah itu benar...dan azab Allah itu benar...

jadi adik-adik dan sahabat...marilah kita cuba membentuk diri...mungkin payah untuk kita berubah secara drastik...tapi perubahan itu berlaku sedikit demi sedikit, pastinya akhir nanti akan membuah hasil...berkejarlah mengumpul pahala dan larilah dari dosa-dosa yang menghantui...insyAllah... offline kan diri kita dengan syaitan dan banyak-banyaklah online dengan Allah...melalui

zikir
bacaan Al-Quran
mengingat Allah
menghadiri majlis ilmu
dan banyak lagi perkara lain

semoga hidup diberkati Allah...Rugi tak ikut suruhan Allah...

p/s: "dua kalimat yang ringan di lidah, (namun) berat di mizan, disukai pula oleh Ar-Rahman: SubhanAllahi wabihamdihi SubhanAllahil'azim (maha suci Allah dan segala puji untuknya, maha suci Allah yang maha agung)....
marilah beramal...=)

No comments:

Post a Comment