JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Monday, April 12, 2010

usrah adalah amanah...

assalamualaikum....
alhamdulillah, Allah bagi kesempatan pada saya untuk terus memblog...thanks 4 fatin that remind me always...heee...

saya ada usrah...dan beberapa orang adik usrah...alhamdulillah kami sangat rapat...tapi kadang kala kekangan masa menyebabkan saya ter miss beberapa orang adik usrah yang sepatutmnya saya pegang molek...tapi ye la...tiada alasan untuk saya jelaskan....semuanya khilaf saya sebagai manusia...mungkin time management yang tidak sempurna mengganggu aturan hidup saya...

saya pernah berazam untuk bawa adik-adik usrah saya ke rumah saya...rumah saya pun tak jauh....lebih kurang 60 KM dari sini...tapi hasrat saya belum tercapai...bila dikira, adik-adik usrah saya terlalu ramai...tapi pastinya amanah semakin hari semakin berat...tambahan pula bila berlaku sesuatu yang tidak baik, orang sekeliling bakal menyalahkan kakak naqibah yang tidak memantau...tapi, saya tahu itulah khilaf saya...

banyak pendapat yang diutarakan mengenai usrah....
ada yang kata, usrah jangan terlalu formal...adik2 bakal boring dengan suasana usrah macam tu...
ada jugak yang kata, usrah ni kene selau agar ukhuwah itu erat...
pendapat lain pulak kata, usrah tidak perlukan naqibah yang menganggap dirinya eksklusif...

macam-macam pandangan tentang usrah...tapi pendapat saya pendekatan usrah itu terpulang kepada individu...
sekiranya dia merasakan usrah itu perlu formal dan ahli selesa...silakan...
jika naqibah yang eksklusif itu mampu memberikan pengisian yang baik kepada ahli usrah, silakan...
sekiranya usrah itu penuh dengan gurau senda, silakan....yang penting naqibah dan ahli usrah selesa dengan usrah yang dijalankan...

seperti kata Hassan Al-Banna:
"Usrah itu bermula dengan tasbih kafarah dan berakhir dengan Fatihah"

tapi kadang-kadang saya juga tidak mampu melakukan sebegitu...walau bagaimanapun, saya bangga mempunyai adik-adik usrah yang sentiasa mengingatkan saya...dapat tgk adik-adik usrah di tengah jalan pun, segala masalah dalam fikiran hilang...

namun...ada seperkara yang paling saya bimbangkan yang belum lagi selesai...
"adakah aku akan lepas 'di sana' atau ada adik-adik usrahku yang akan berkata"

"DIA TAK PERNAH JALANKAN AMANAH SEBAGAI NAQIBAH KEPADA AKU"

nauzubillah.....

1 comment:

  1. thx nora..teringt aku mase form 4 yg tetibe aku kene jd naqibah..aku yg tah pape ni jd naqibah?ish3.

    ReplyDelete