JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Saturday, July 3, 2010

Kecintaanku


Syukur dan semua pujian milik Allah Tuhan Sekalian Alam dan Muhammad Rasulullah pembawa rahmat seluruh alam.

Semalam saya telah berkesempatan menedengar satu ceramah yang disampaikan oleh ustaz Mohd Zawawi Yusoh seorang pensyarah UIAM menerusi internet.

Kecintaan kita kepada Nabi Muhammad tidaklah cukup hanya dengan menyatakan rasa cinta namun tidak langsung menjiwai perasaan itu. maka ustaz mengesyorkan beberapa perkara sebagai panduan untuk kita meningkatkan kecintaan kepada Rasulullah SAW. antaranya ialah:

1. Tidak hanya menyambutan sambutan Maulidur Rasul setahun sekali. Tetapi lebih kepada mendalami Rasulullah scara berkala iaitu dengan cara- membeli buku berkaitan kehidupan Rasulullah, rupa parasnya, cara bercakap dan sebagainya
2. Memdalami sifat nabi dengan mebeli buku2 yang mengandungi hadis berkaitan peribadi Rasulullah- bermula dari Rasulullah bangun tidur, berjalan, akhlah dengan isterinya, dengan sahabatnya, tutur kata, cara berjalan, cara berniaga dan sebagainya
3. Jika berkemampuan, pergilah ke Madinah untk melawat makam Rasulullah
4. Berselawat dengan sebanyak-banyaknya
5. Juga berselawat kepada sahabat dan kaum keluarga baginda yang telah bersama2 dengan baginda menyebarkan Islam
6. Membaca sirah Rasulullah dan para sahabat- mengenali sahabat2 Rasulullah
7. Mengikuti sunnah Rasulullah
8. Mengikut para alim ulama yang mengikuti perjuangan Rasulullah dan memperjuangkan Islam

Ini adalah antara isi perbuincangan yang sempat saya catatkan. Banyk lagi perkara yang dapat kita lakukan seperti apa yang diperintahkan Allah dan yang disuruh oleh Junjungan besar Muhammad SAW. InsyAllah, moge kita berada bersama baginda di akhirat kelak. Amin Ya Rabbal Alamin.

No comments:

Post a Comment