JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Tuesday, May 14, 2013

Jururawat yang merawat dan Pembantu Perubatan (MA) yang mengubat. :)

Oh my Blog. I extremely miss u... huhu. Biasa la PRU kan... busy sikit... (bajet wakil rakyat) LOL...

Sebenarnya post lepas aku over excited nak citer pasal trip aku ke Johor right? tapi sekarang mood tu dah takde. Balik dr Johor memang best. Pekena Mee Racun, Nasi Briyani yang terkenal kat Batu Pahat, siap jumpa ustaz Hafez dan zaujah dia Ustazah Atiqah dan anaknye yang comel Insyirah di restoran tuh. Memang satu pengalaman yang cukup bermakna pada aku. Then yang lagi best. Bila dah sampai ke Tapah, abah boleh terus drive naik cameron. Tido semalam kat sana. Haa betapa sukanye kami bermusafir. Hehe. Tapi apa pun, it such a great experience for me. Yang paling special, tak sangka dapat jumpa anak Ustaz dan zaujahnya. Sebab memang dah lama nak jumpa tapi tak kesampaian.

Ok, now aku nak citer tentang pengalaman aku di treatment. Dah hampir 6 bulan aku di treatment di Hospital Pantai Putri Ipoh di bawah klinik Dr. Poh Eu Ping Pakar Mata. Sepanjang treatment tu, bila nak gi je appoinment, seluruh badan akan menggeletar. Peluh mula merembes. Mak aku selalu marah. "Apa yang nak di'nervous'kan. Selalu dah pun pegi appoinment kan" Tapi aku memang akan nervous for no reason. Aku sendiri pun tak tau jawapannya. Huhu.



Tapi post kali ni bukan la nak cerita pasal nervous aku tu. Lebih kepada perkongsian aku dengan para petugas di hospital. Lebih khusus lagi MA dan Nurse. Sepanjang aku di rawatdi hospital, aku suka buat observation terhadap petugas2 di hospital. Aku khususkan kat sini di Pantai Putri sebab hampir setiap bulan aku akan ke sana. Pujian harus diberikan kepada nurse dan MA yang bertugas di hospital. Bukan apa, aku tengok, mereka kerja dengan bersungguh2. Keje yang aku rasa, aku sendiri pun belum tentu akan buat. Pernah aku dengar pengalaman seorang nurse basuh ... pesakit. Kalau orang tu sedara mara kita, ok fine. Tapi pesakit tu bukan pun ada talian dengan kita. Itu pujian untuk nurse dan kita tak boleh nak nafikan khidmat mereka.



Sebelum ni, aku ada rasa kagum dengan nurse sebab mereka boleh buat kerja2 yang orang lain tak boleh buat. Contoh macam yang aku cerita tadi. Tapi kali ni aku suka nak share tentang MA yang kita rata2 tak perasan akan khidmat yang mereka buat. Satu hari dekat Hospital Pantai Ipoh, aku nampak seorang MA yang membantu pesakitnye untuk di bawa ke kereta menggunakan kerusi roda walhal, ada sedara mara keluarga tu dengan pesakit tapi dengan baik hatinya MA tu minta untuk menyorong pesakit ke kereta. Mungkin juga kereta tu di parkir dekat dengan pintu hospital. Ok accept.

Tapi di hari yang lain, aku nampak seorang MA bergegas menolong seorang nyonya memanggil teksi yang hampir pergi meninggalkan hospital. Ape ke nyusahkan diri buat keje tu (kan dah keluar loghat perak aku) sedangkan nyonya tu boleh je nak panggil sendiri melihat kepada kudrat nyonya tu tak la membebankan dia untuk panggil teksi tu. So kat situ aku rasa kagum dengan khidmat yang ditunjukkan oleh golongan MA ni.

Mungkin ada jugak yang kata "Ala, tu hospital private, memang la."

No. That's not true. Aku jugak pernah dirawat di hospital government yang mana, MA nye juga sangat bagus. Aku baru sampai, aku di sapa untuk dibantu ke ruang rawatan pada hal aku ni masih gagah untuk berjalan sendiri.Bukan la sakit sangat pun. Aku jugak pernah ditemani seorang nurse sepanjang malam sebab perut aku yang terlalu sakit. Dan banyak lagi cerita tentang mereka ni yang aku alami dan aku lihat sendiri include dicerita oleh orang2 lain yang pernah dirawat di hospital baik yang private mahupun gov. Hmmm... mungkin rezeki aku berjumpa dengan mereka2 ini. Tapi pada pandangan aku mereka juga harus dipuji dengan sikap prihatin dan kesanggupan yang tinggi untuk membantu pesakit.

)gambar hiasan)

"Ikhlas ke mereka tu? Kan mereka makan gaji? Memang dah kerja diaorang"

Soal keikhlasan aku tak nak campur. Pada aku, aku lihat yang zahir. Sikap mereka dan komitmen terhadap kerja yang bersungguh2 adalah satu perkara yang harus dipuji. Sungguh sehinggakan aku yang pada awalnya datang ke hospital untuk treatment mengalami nervous yang melampau, bila balik dari treatment rasa seronok dan puas hati. Dan aku dapat rasakan bahawa aku akan rindu untuk ke hospital lagi walaupun selesai treatment mungkin sekadar lawatan. :)

Konklusinya, MA dan nurse adalah antara golongan yang banyak memberi khidmat. Kita nampak mereka ini tak la sehebat doktor atau engineer, tapi khidmat mereka tidak boleh dipandang sepi. Pada makcik2 yang nak bermenantu tuh, boleh la intai2 kalau nak amik MA dan nurse nih. Kalau mereka sanggup menjaga orang lain, cuba bayang apatah lagi ahli keluarga sendiri kan.

Untuk semua pekerja, kerja adalah amanah, dan kita akan dipertanggungjawabkan di atas amanah tersebut.

Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), al-Nisa’: 58

Sabda Rasullullah s.a.w. :
ألا لا إيمان لمن لا أمانة له
Ketahuilah! Tidak beriman bagi sesiapa yang tiada amanah. Riwayat Imam Ahmad

p/s: setiap pekerjaan ada cabarannya yang tersendiri. Jangan pula sebab post pasal nurse dan MA nih, ada pulak yang tak setuju or whatever. This is my blog. Suka hati la aku nak tulis pe. Hehe... Just joke but I really mean... :)

1 comment:

  1. Greetings and Good Day !

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-

    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)

    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-
    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    Sender:-
    Ir. Aznial Rahmat
    Director
    KASIH Group
    012 312 9264
    aznial@gmail.com

    ReplyDelete