JellyPages.com

Followers

Thursday, March 28, 2013

Melancong!!! Yeaaa...

Packing up...
InsyAllah, esok adalah trip to Johor for second time sepanjang adikku Zaim study kat IPG KTHO, batu pahat. Mak dan abah nak tengok motor dia yang excident sebelum ni. Aku cukup suka kalau dapat bermusafir ni. Bahasa Melayunye melancong la. Bukan apa, aku suka kalau dapat tengok keadaan sekeliling. Then, abah pulak jenis suka try new place.

(Trip ke Johor. Masa ni Zaim bawa pergi makan Nasi Briyani yang terkenal di Batu Pahat)

Contohnya, sebelum ni, kami ke Klang untuk ke rumah makcik. Then, masa nak balik, abah kata nak ikut jalan lama. Kira tak ikut highway la. Tapi memang sangat best. Kami singgah di Sungai besar untuk beli barang. After that, abah kata kita pegi cari pantai pulak. Wow, that's my faourite. Ngee~... Baru la aku tau, Pantai Remis pun ada jugak kat Selangor, bukan kat Perak je. Haaa mesti ramai tak tau. hehe. Then, kami singgah makan Mee Udang dekat kedai Makcik Jaiton. Memang ramai giler org. Best giler kot.

(Ni gambar karipap yang dimasak emak semasa di rumah K.nyah di Putra Jaya. Kami datang ke sini untuk Konvo Abang Shahrul Abang ipar aku yang sulung. SubhanAllah)

Lagi satu, mak dan abah rajin singgah masjid untuk solat. Mungkin pada org lain, ni perkara biasa. Nak solat mesti la singgah masjid. Tapi pada aku, singgah masjid untuk solat, takkan bawa satu makna baru sekiranya, kita singgah hanya untuk solat. Di masjid mak dan abah takkan tergesa2. Selalunya, kami akan ambil masa tak kurang 20 minit untuk singgah di satu2 masjid. Solat Tahiyyatul masjid menjadi satu yang dititik beratkan. Niat iktikaf dan duduk sebentar untuk iktikaf... :) Tu sebab aku sukeeeee sgt gi melancong ni.

(Ni gambar semasa hantar Azim adik bongsu aku belajar di UNISZA. Kami pergi satu family. 3 Buah kereta termasuk Opah aku)

Kalau kat Malaysia ni aku rasa negeri Serawak je aku tak pernah gi lagi. Hope one day I will go there. Then, sir aku, selalu pesan, supaya kami2 ni gi lawat luar negara. Cari pengalaman. Itu memang impian aku. Of course, 1st place luar negara aku nak gi adalah tempat lahir seorang manusia yang agung, Rasulullah S.A.W. Makkatul Mukarramah. Sekarang pun kalau umrah, insyAllah, tak la mahal sangat. Then, emak aku jugak selalu pesan, buat la haji di usia muda. Cergas sikit. :)

Dulu masa kat IPG, aku jugak rajin bermusafir sendiri untuk ke program2 dakwah. Walaupun orang kata, aku tak pernah keluar dari negeri perak, tapi aku jugak sbenarnya suka bergerak sendiri. Adventure. Paling aku suka naik train untuk ke program dan aku akan ambil trip jam 11 malam. Kalau ke KL Central, akan sampai jam 5.30 pagi. Memang best!!! Aku jugak pernah ke LCCT snediri sedangkan aku sendiri tak pernah ke LCCT. Tapi, kadang2 semua ni akan bagi pengalaman yang sangta berguna pada kita. Pada yang takut2 nak bermusafir sendiri, dont be afraid. Just do it. Ia akan jadi satu pengalaman yang menarik. Tapi jangan la pulak melanggar syariat Islam. Make sure matlamatnya baik, doa dan jaga diri baik2. InsyAllah, semuanya akan baik.

Di sini aku linkkan hukum bermusafir sendirian bagi wanita:
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=3233.0
http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2012/08/hukum-wanita-musafir-tanpa-mahram-dalam.html

Now, sambung pack'in barang. Semoga musafir kali ni bawa satu lagi pengalaman yang manis. Balik nanti aku share okey. Lots of Love... :)

No comments:

Post a Comment