JellyPages.com

Followers

Sunday, June 7, 2009

masjid oh masjid.....


Alhamdulillah, Malaysia kini telah melalui satu fasa yang amat meberansangkan apabila kita mampu membina bangunan pencakar langit yang mampu menggugat negara maju lain seperti Amerika dan Jepun sendiri....
Tahukah anda juga bahawa kita telah berjaya membina pelbagai reka bentuk masjid yang sangat mengagumkan....
AKU BANGGA JADI RAKYAT MALAYSIA...

Tapi....
tahukah anda dalam berpuluh...atau mungkin beratus...atau mungkin beribu....tersingkap seribu rahsia berkenaan masjid2 di Malaysia nih...???

Aku nak bawak satu kisah yang aku dengar dari tok aku....
Tok aku tinggal di satu kampung yang terpencil jauh di kawasan pedalaman...tapi bukanlah tak de kemudahan langsung...ade la jalan tar yang menghubungkan kawasan kampung dengan pekan terhampirnya iaitu Kampung Gajah, Perak....

Alkisahnya begini....
Pada suatu tengahari jumaat yang sunyi...sebab kampung ni memang selalu sunyi...kaum muslimin sudah mula bergerak menuju ke masjid di kampung tersebut untuk menunaikan solat Jumaat...de yang naik motor, ada yang jalan kaki...tapi jarang2 yang naik keta...maklumlah, kawasan kampung ni adalah kawasan mereka yang veteran...jadi tak ramai yang berkereta melainkan ade anak2 mereka balik bercuti...

bila semua jemaah dah berkumpul...seorang bilal pun start kira...kira3...Allahuakbar...!!! 39 orang.... camne ni...?? nak cukupkan 40... so mereka pun amik kehadiran...sape yang tak datang ari tu...

lepas tu...bila dah dapat detect sape tak datang...2 orang ditugaskan ke rumah insan ke 40 tu...rupa2nye dia sedang tido nenyak...sungguh kasihan...mereka pun kejut lah insan ke 40 ni...bila dah dtg insan ni, baru la di mulakan solat jumaat...

persoalannya di sini bukanlah insan yang ke 40 tu...tapi...

1. Bila bukan waktu2 solat, kampung ni meriah dengan bunyi motor yang ditunggang oleh budak2 remaja...tapi tiba je waktu solat, senyap sunyi...bila check di surau dan masjid, takde pulak... wah!! bagus ni...kita berjaya lahirkan remaja yang tahu hormat waktu solat sebab senyap sunyi bila tiba waktu solat...!!

2. Bila ade kenduri kawin atau kenduri kesyukuran, memang meriah...kalu wat kat surau atau masjid plak ramainye macam 3 kampung bergabung...pelik??

hemmm...tapi takpe la...kita tinggal kan kisah tu...aku nak bawak satu kisah lagi...ni hal masjid jugak...tapi tadi di kawasan pedalaman...ni kat kawasan bandar yang memang sah bandar...

hari jumaat hari tu aku dan family bermusafir ke negeri sembilan untuk lawat sahabat ayah aku...mse tibe di seremban kami tersesat ke satu kawasan iaitu seremban 2...kawasan tu nampak aje baru...tapi dah penuh dengan pemabangunan yang pesat....bangunan yang tinggi2...antaranya, jusco, hotel2 mewah...dan....aku tak cam lagi...tapi bangunan mewah2 la....ade juga kwasan perumahan golongan elite yang mana pintu gerbangnye di jage oleh jaga...hemmm...sape la dok kawasan perumahan berpagar tu ye...takpe la...kita lupekan...

masa kami tiba, jam dah pukul 12.45...ayah aku nak kejar solat jumaat...oleh kerana kami baru di situ....kami pun tak tau kedudukan masjid di mana...kami pun jenoh la pusing2 kat kawasan tu...last2 kami amik keputuasan nak tanye orang situ...kami pun berenti tanya pada sorang pakcik kedai...tak tanya la nape pakcik tu tak solatkan....tapi takpe la....adik aku yang baru bangun tido pun pergi bertanya...

"masjid jauh dik dari sini...adik kona kanan...jumpa traffik light...kona kiri...kanan...bla...bla..bla.."

ok...kami dah tau...kami ikut la pe pakcik tu kate...tapi jauh mane lagi...tak kan la kawasan sebesar ni takde masjid berhampiran kot...sebab kami memang berada di tengah2 seremban dua...kami pun pusing2...dah dekat 20 min, kami jumpa masjidnye hasil bantuan sorang pakcik yang terlewat ke masjid...jam dah tunjuk kol 1.45..orang dah solat...tapi...yang bermain dalam kotak pikiran aku...

1. betul la kata pakcik kedai tadi yang masjid terdekat adalah masjid yang sejauh 20 minit dari kedai di tengah seremban 2 tu...sebab pakcik tu kata masjid tu di kawasan taman cedang...memang kami ke kwasaan tu pun...jadi...memang takde masjid terdekat!!! hairan!! sebesar2 kawasan takde masjid???

2.ku pikir, masjid yang takde di tengah bandar tu, mungkinlah sebesar masjid Putra Jaya ke tak pun sebesar masjid Dairy kat Ipoh tu...tapi alangkah sedihnya...masjid tu hanyalah sebesar masjid Sekolah Izzuddin je....kate adik aku, masjid sek izzuddin tu lagi besar...aduh...sungguh kasihan...

3. yang lebih sedih kenapa takde inisiatif nak bina masjid di tengah bandar tersebut...takde kawasan??? kawasan baru...masih banyak yang boleh di bina...

hemmm...kesimpulannya, kesedaran tentang peri pentingnnya hadirkan diri ke masjid tak ramai yang hayati...pe yang aku pernah dengar dari ustaz aku dulu...aku tak pasti...mugkin hadis...

"selagi mane seorg lelaki mendengar azan, maka wajib ke atasnya untuk menunaikan solat jemaah di tempat tersebut..."

dan percayalah...bila kita tak imarahkan rumah Allah, musuh2 Islam akan sibuk mencari peluang menjatuhkan Islam...

wallahua'lam...

p/s: Antara golongan yang dapat perlindungan arasy Allah di akhirat adalah orang muda yang hatinya tertaut pada masjid...fikir2kanlah...

No comments:

Post a Comment