JellyPages.com

Followers

Tuesday, June 2, 2009

suatu hari nanti pasti...


hari ni..mulalah tugasan aku seperti biasa.... anak2 sudah ku hantar ke Pusat Asuhan Tadika Islam...aku pun mula mendrive kereta aku menuju ke suatu premis yang tidak lagi asing padaku...SEKOLAH...

aku disambut oleh pakcik jaga dengan lafaz Assalamualaikum...
Aku pun menjawab salam sambil tersenyum... dihadapan sekolah tertulis slogan... "Menjana Generasi Murobbi"....aku tersenyum...insyAllah...
suatu hari nanti pasti...

Aku berjalan menuju ke pejabat...sepanjang koridor, aku terdengar bacaan al-Quran oleh anak-nak murid di sekolahku...setiap pagi, mereka akan mengalunkan bacaan Al-Quran yang wajib dihafal...darjah 1 dengan juzuk satunya, darjah dua dengan juzuk 2 dan 3 nya...dan seterusnya...aku tersenyum....1 hari nanti pasti....

Aku tiba di pejabat...kosong cume ade beberapa orang guru sahaja...guru wanita...aku tersenyum...mereka menjawab salam yang aku berikan..aku tahu, pasti di surau penuh dengan warga sekolah...
jam menunjukkan pukul 7.26...waktu syuruk...pasti ramai tidak mahu ketinggalan melakukannya...aku pun berjalan menuju ke surau...ramai yang telah selesai menunaikannya...aku terlewat...

selesai solat, aku meneruskan langkahku ke tapak perhimpunan...murid2 beratur penuh disiplin...semuanya berkepiah putih...yang muslimat bertudung...walau bagaimanapun ada juga non-muslim...mereka nampak tidak kekok dengan amalan sekolah ini...aku jadi pelik kalu muslim sendiri tak suka dengan amalan macam ni...hemm...
di perhimpunan, alunan asma'ul husna dilaungkan dengan penuh semangat...ikrar dibaca oleh ketua pengawas dan disambut oleh guru2 dan murid dengan semangat yang meluap2..
"Allahu ghoyatuna,
Ar Rasul Qudwatuna,
Al-Quran dusturna,
Al-Jihadu sabililuna,
Al Mautu fi sabilillah,
Asma amalina...."
Diakhiri dengan laungan takbir... ALLAHUAKBAR!!!
aku tersenyum lagi...1 hari nnti pasti...

selesai perhimpunan jam 8.00 pagi...
sesi persekolahan bermula...semua murid diberi ilmu2 dunia...
sains, math,bm,sej...dan semuanya...
tapi bukan ilmu kosong...setiap yang diajar pasti dikaitkan dengan agama yang benar...ISLAM...
"B-A bunyinye BA...T-U bunyinye TU.... Bunyinye??" murid2 menjawab..."BATU"..."spe yang jadikan batu...???"
Murid2 menjawab... "ALLAH..." Aku tersenyum...1 hari nnti pasti...

tepat jam 10.00pagi...waktu rehat bermula...murid2 tahap 1 beredar ke kantin untuk menjamu selera... manakala murid2 tahap 2 bergegas ke surau untuk menunaikan solat dhuha...mereka akan bergilir...jadual itu telah ditetapkan...solat dhuha amat besar faedahnya...sepanjang waktu rehat alunan zikir munajat dialunkan...suara Ustaz Badrul Amin, amat menyentuh perasaan...aku menyeka air mata sambil tersenyum....1 hari nanti pasti....................

pelikkan...aku ni berangan je...
tapi bukan angan2 kosong...aku harap semua itu terjadi...mungkin lebih hebat dari apa yang aku fikirkan...
sahabat2 pasti punya impian...aku juga begitu...aku akan pastikan semua ini terlaksana... ianya bukan mustahil dengan izin Allah...ISLAM pasti menang 1 hari nnti.... pasti...!!!

p/s:musim cuti tak diisi alangkah rugi...

No comments:

Post a Comment