JellyPages.com

Followers

Friday, May 22, 2009

lagi jauh lagi bagus....!!!!

assalamualaikum sahabat2....hemm lama dah rasa tak post...windu plak pada keyboard nih..huhu...minggu ni minggu exam...banyak gak keje yang tertangguh...kadang2 tak dan nak wat pun...dah rancang tapi tak sempat pun nak wat...atas kekangan masa...Allahuakbar...lemahnye manusia...
Bahang pemergian sahabat tesl makin terasa...ntah kenapa rasa kaku menyelubungi segenap urat nadi aku...aku mula rasa tak selesa dengan diri sendiri...air mata aku jadi semurah-murahnye...ntah la...aku terlalu ikut perasaan ke??? tapi bak kata 'mualim' bahawa moody tu datangnye dari syaitoooon....bila aku dengar tu, takut jugak nak alami perasaan nih...jadi, aku cuba meng'hepi'kan diri aku...tapi sejauh mana kepura-puraan ini berkesan aku tak tau...
kepiluan kian memuncak bila rasa cemburu pulak yang datang....cemburu??? apa yang cemburu??? hemm...boleh ke aku cemburu cam gini..?? aku tertanya-tanye...tapi aku teringat satu kaata-kata....aku tak pasti siapa yang cakap....

"kalau kamu cemburu sebab melihat kebaikan orang lain, amal ibadatnya...takpe untuk peningkatan diri sendiri..."

haa...lebih kurang camtu la kata2nya...aku terus berfikir dan berfikir....kenapa aku cemburu???

aku datang kuliah ustaz Paharuddin malam tadi...khas untuk pelatih yang akan ke Warrick...bagus ceramahnye...ustaz kata:

"Penganugerahan Allah pada orang yang menuntut ilmu adalah seperti berjihad..."

aku tersenyum.....insyAllah aku berada dalam golongan itu.....ustaz teruskan kuliah dengan membaca satu hadis Rasulullah....apa yang aku sempat catat ialah:

"Malaikat akan ukur jarak perjalanan orang yang mati di suatu tempat kerana musafir untuk menuntut ilmu atau mencari rezki-jarak antara rumahnya dan tempat matinya." (kalau ada kesilapan harap betulkan)

aku terdiam...aku ketap bibir...udara dah penuh dalam paru2 aku...aku tiba2 sesak nafas....dalam masa yang sama Ustaz membaca hadis seterusnya....ini yang sempat aku catatkan:

"orang yang menuntut ilmu, dan bermusafir kerana menuntut ilmu, akan dianggap berjihad di jalan Allah..."

aku tak mampu lagi menyekat...rongga tekak aku dah meluap2 nak meletup....kalau aku simpan lagi...aku pasti...seluruh sistem otak aku aku berhenti berfungsi dan aku bakal PITAM...jadi aku buat keputusan untuk keluarkan semuanya...biarlah aku malu sekali pun ketika ini...tapi aku tak menyusahkan orang lain nak uruskan aku bila aku PITAM.............apa yang aku luahkan sebenarnya????? huhuhu....AIR MATA....ye air mata...aku dah tak dapat nak simpan kesedihan aku...air mata aku tak henti2 keluar... Allahuakbar...

sedihnye datang atas rasa cemburu....ye sangat cemburu...cemburu melihat sahabat tesl yang berkesempatan bermusafir jauh....jauh sangat....aku rasa mereka sangat bertuah....sejauh jarak itu diberikan pahala di sisi Allah jika mereka benar2 ikhlas...

aku jugak cemburu dengan sahabat2 lain yang datang dari seluruh pelusuk negeri...kedah,kelantan,johor,terengganu,pahang....mereka bermusafir sejauh itu...maka sepanjang perjalanan itu adalah pahala nikmat dari Allah....

Aku jugak cemburu kerana aku tidak berpeluang merasai pengalaman bermusafir di negeri orang untuk menuntut ilmu seperti sahabat lain...macam2 perkara yang dapat kita peroleh bila kita bermusafir...

terlintas di fikiran aku...sejak kecil aku tidak pernah meninggalkan tanah tercinta aku ini...PERAK...aku bersekolah rendah di sini, bersekolah menengah di Ipoh perak....ber'tingkatan' enam di sini...akhirnya aku duk kat maktab di sini juga...mugkinkah aku bakal di posting di sini...bertemu jodoh di sini...membina keluarga di sini...dan akhirnya aku 'kembali' di sini... semua itu urusan Allah...

walaupun air terjun terus mencurah dikelopak mata aku, tapi telinga aku masih berfungsi untuk mendengar kuliah ustaz Paharuddin...kuliah ustaz Paharuddin berakhir dengan satu kata2...

"Ilmu itu hak milik orang Islam, maka kutip dan ambillah bawa pulang...kembalikan kegemilangan Islam..."

aku lihat ramai yang mengangguk setuju dengan kata2 tersebut...aku pun menyeka air mata....hati aku masih ketat...aku ditimbun rasa sedih dan pilu...tambahan melihat Arah, sahabat aku bertudung labuh...rasa sedih dan sayu bertambah...

tiba2 ari ini aku di datangi berita yang lebih sedih daripada semalam...rasa sedih yang membuatkan jiwa aku bergelojak menahan sedih, marah dan hiba...hati aku mual panas...rasa ini lebih hebat dari semalam...aku buka satu surat khabar melalui on9... isu berkaitan negeri tercintaku PERAK....

jiwaku bagai dibakar satu semangat lain...aku tahu kini...kenapa aku sentiasa di

sini...mugkin di sinilah medan jihad aku...medan juang aku...biarlah sahabat lain memenuhi tuntutan jihad di perantauan...aku di negeri sendiri...aku mungkin lebih diperlukan di sini...aku redho kira aku kekal di sini...bertemu jodoh di sini...bina baitul muslim di sini dan syahid di sini....

aku nak naik kan bahang semangat jihad anak-anak muda di sini...biar semangat jihad mereka meluap-luap hingga tak terbolos oleh gagak-gagak hitam yang bermaharaja lela kini... insyAllah..aku pohon Allah istiqamahkan aku di sini...sahabat2 aku di Warrick dan sesiapa sahaja yang memperjuangkan agamaNya...ambillah posisi kamu masing2...perjuangan kita atas satu tujuan...memperjuangkan agama Allah....ingatkan ana bila ana terleka...moga Khilafah Islam menyinari dunia satu hari nnti....Amin....takbir!!!

No comments:

Post a Comment