JellyPages.com
Blogger Widgets

Followers

Sunday, April 26, 2009

B.U.M (Bina Ukhuwah Muslim) dari B.I.G (Bina Insan Guru)..

minggu ni, aku dan rakan2 p BIG selama 4 hari di Pulau Pangkor....BIG or Bina Insan Guru ni adalah aktiviti wajib bagi pelatih guru untuk melayakkan dia meneruskan pengajian....lebih kurang cam BTN la...

Masa kat BIG ni kami didedahkan dengan macam2 pengalaman yang kadang2 tak sangka leh wat...aku bukan la spesis yang pandai berenang, tapi leh lepas berenang...siap nek rakit sesama lagi... pengalaman yang sangat menyeronokkan la bagi aku... (gambar di sana, mungkin sahabat len akan tunjuk coz hp kami kene rampas so takleh nak tgkap gambar..hu2)

selain tu, ditambah pulak ukhuwah antara kelas yang sebelum ni dok sembang saja, tapi ble dah pi same2, susah same2, makan same2, tido sama2, kami makin erat... Betul la kaedah usrah yang diterapkan iaitu makan bersama, tido bersama, ibadah bersama, mampu mengeratkan lagi ukhuwah... jelas dan nyata cam kat BIG nih...

Kat sini gak, aku percaya ramai yang dapat banyak input berkaitan solat jamak, aurat muslimat waktu solat, tentang najis dan banyak lagi...rakan-rakan kat BIG nih tak putus2 tanya soalan tentang agama and ada gak yang berminat nak sembang tentang cerita2 nabi... aku jadi kagum dengan insan2 nih yang tak malu bertanya walaupun kadang2 soalan tu simple tapi diorang still tanya untuk kepastian...so...bagus la daripada jadik manusia yang malu nak tanya akhir sekali sesat entah samapai mana...

Allah mengatur setiap sesuatu dengan cantik... kat BIG ni aku mula bijak menilai manusia dan kehidupan... Lepas BIG ni, aku mula nampak macam mane nak letak diri aku selaku student yang berumur 22 tahun di tempat yang layakbagi usia itu....hehe....biar aku je yang paham...
yang pasti, Allah akan bagi peluang kita membaiki diri...nak atau taknak??? fikir sendiri....

p/s: nak bagi credit pada kelas G3 yang dah banyak bantu kelas G7.... especially muslimat yang tolong waktu masak and aktiviti air... moge ukhuwah kita yang terbina di BIG berpanjangan hingga al-JANNAH... tq also to min G3 for the tazkirah...tq much2...

No comments:

Post a Comment